Nespresso med kruttsterke tall

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Nespresso jakter kontinuerlig på den perfeke kaffeopplevelsen, og bare i Skandinavia har selskapet en forventning om å selge 200 000 nye, kapselbaserte kaffemaskiner i år. Det satses også stort på Horeca-markedet.

Nespresso hadde en organisk vekst på over 20 prosent i 2010, og den globale omsetningen var på 18 milliarder kroner. 

– Nespressos suksess er bygget på å inspirere forbrukerne til å dele selskapets kontinuerlige jakt på den perfekte kaffeopplevelsen. Vi beholder og videreutvikler vår lederrolle og hadde tosifret organisk vekst i alle land i 2010, sier Norden-sjef Kristen A. Hovland i en pressemelding.

Segmentet for kapselbasert kaffe fortsatte å vokse i 2010, men utgjør fortsatt bare åtte prosent av verdens totale kaffemarked i volum. Nespresso opplever også økt konkurranse fra andre aktører, men opprettholder så langt sin ledende posisjon innen kapselmarkedet. 

Norden-sjefen tror på videre vekst også i Norge:

 

– De siste årene har bransjen doblet salget av kapselmaskiner år for år, og tallene for i fjor viser en enda større vekst. Samtidig har salget av kaffetraktere helt stagnert og falt kraftig fra toppen for noen år siden.  Innen tre-fire år tror vi at andelen av kapselbaserte kaffemaskiner vil utgjøre godt over 40 prosent av totalmarkedet i Norge, sier han.

I 2010 ble det drukket 12.300 kopper med Nespresso-kaffe i minuttet; en økning fra 10.000 i 2009. Andelen kaffe som kom fra nespressos AAA Sustainable Quality ™  Program økte fra 50 til 60 prosent. Og det ble påbegynt en utvidelse av produksjonsanlegget i Sveits med en total kostnadsramme på 2,4 milliarder kroner. 

Strategien fremover handler om kvalitetsinnovasjon, service og utvidelse innen utvalgte forretningsområder. Blant nyvinningene i 2011 er to nye Nespesso forbrukermaskiner og nye Limited Edition Crand Cru kaffevarianter. Men Hovland mener at det kanskje er nysatsingen innen bedrifts- og horecamarkedet med to helt nye maskiner som er det mest spennende. 

 

– Vi skal forsterke vår ledende posisjon i kapselsegmentet og forventer fortsatt tosifret organisk vekst både i 2011 og årene framover. Vi kommer også til å satse sterkere på bedrifts- og horeca markedet og tror at forbrukernes sterke tilknytning til merkevaren vil gjøre Nespresso Business Solution maskiner etterspurte på kontorer, restauranter og hoteller, sier Hovland.


 

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Norden-sjef Kristen A. Hovland i Nespresso.
Powered by Labrador CMS