Med fokus på utemiljøet
I sommerhalvåret har sol og varme bestandig vært god nok grunn til å trekke utendørs. Men også når regnet siler ned eller høstkulden biter tak er det noen som sverger til utelivet selv når de skal ta seg en øl eller et glass vin. Selvfølgelig kan mørke, stjerneklare kvelder og frisk luft ha sin sjarme, men etter at den nye røykeloven trådte i kraft 1. juni 2004 er det først og fremst røykerne som med jevne mellomrom trekker ut av restauranten, baren eller hotellet. Er sittemulighetene og komforten ute god nok, kan imidlertid hele følget velge å bli med utenfor, og kanskje til og med slå seg ned der for kvelden. På den måten skapes et levende miljø utenfor restauranten også vinterstid.
– Her i Norge er vi blitt glad i å sitte ute selv om det er kaldt, sier Hans Otto Hæger i Ringfoss &, Co AS.
Men folk er kresne, og det er ikke lenger nok å bli tilbudt et par billige plaststoler med dertil hørende bord og et askebeger. For stadig flere blir uteservering en viktig del av tilbudet året rundt, og så vel utseende som komfort er avgjørende i kampen om gjestene.
Ringfoss &, Co er blant de som har god kjennskap til uteserveringsmarkedet. Gjennom de frittstående avdelingene i Solskjermingsgruppen leverer de utstyr og møbler til serveringssteder over hele landet.
Selskapet opplever at serveringsbedriftene satser mye på dette området:
– Vi opplevde en veldig økning i fjor, og har store ordrereserver nå. Det er mye å gjøre frem til sommeren, sier Hæger.
De leverer totalpakker – alt fra pergolasystemer med tak og store, solide og værbestandige markiser via levegger og seil til møbler og tilbehør. Varmelamper og ovner i ulike utførelser er også blitt en naturlig del av bildet, i tillegg til de gode, gamle teppene.
Tiltakene varierer i omfang, og ofte er det snakk om søknadspliktige tiltak. Det er viktig med god dialog med kundene hvor man kartlegger behov og bruk. Kundene kan se gjennom bildearkiver, og sammen finner man frem til gode løsninger. Arkitekthjelp blir gjerne hentet inn for å tegne opp løsningene, og ved hjelp av fotomontasjer er det mulig å få et ganske så korrekt inntrykk av hvordan resultatet vil bli. Ved utformingen er det naturlig å ta utgangspunkt i eksisterende bebyggelse og omgivelser, og tilpasse tiltaket deretter.
Trendene forandrer seg raskt, og Hæger peker på steder som Peppes, som fornyer sin uteservering hvert tredje år.
– Når det gjelder stil blir det mer og mer likt over alt. Folk reiser til Oslo og ser hva som gjøres der, og bruker storbyene som referanse, forteller Hæger.
Han mener det er viktig å tenke nytt og finne sin egen stil.
Uteserveringene reflekterer i stadig større grad innemiljøet, og det er blitt vanligere med utebar og lounge-møbler, samt lys, varme og høyttalere. De tykke, kraftige kurvmøblene har slått godt an, men mens de brune, mørke variantene har fått sitt innpass på private terrasser, ser man mer av lysere farger som beige på serveringsstedene.
– Men nå ser vi også at plastmøbler som ser ut som plast, og med myke former er i ferd med å slå an, sier han.
Teak er derimot helt ut.
Gjennom sin store tyske leverandør kan Ringfoss &, Co få skaffe det meste av det som tilbys ute i Europa. Trendene plukkes opp fra land som Spania og Italia, hvor de gjerne ligger litt foran oss her hjemme.
– Vi følger med på messer, drar på befaringer og får impulser i utlandet, sier han.
At et godt utemiljø er viktig for å beholde kundene og få nye gjester er han ikke i tvil om. For restauranteiere som lurer på hvorfor alle gjestene trekker til naboens uteservering, kan det være en ide å tenke gjennom hva man kan gjøre med sin egen for å gjøre den litt mer attraktiv enn konkurrentens.
– Gjestene flytter seg etter hvor det er bra. Halvsjabby løsninger har ikke en sjanse, sier han.