Innovasjon Norge sporer norsk mat

Publisert Sist oppdatert

Har du et unikt spisested med omtanke for råvarene, kvaliteten, måltidet, atmosfæren og den gode historien, er dui målgruppenfor Norwegian Foodprints. Det digitale matkartet med det festlige navnet er etablert av Innovasjon Norge i samarbeid med Norges Bondelag og Hanen (bygdeturisme og gardsmat).

Norwegian Foodprints er et nytt tilbud knyttet til VisitNorway.no. Alle spisesteder som gir besøkende en kvalitetsopplevelse basert på lokal historie og norske råvarer er velkomne til å søke om deltakelse.

SPISEGUIDE

– Vi ønsker å presentere en spiseguide vi med stolthet kan anbefale til alle, og hvor lokal kunnskap og vertskap er viktig. Spisestedguiden finnes på visitnorway.no, som er Norges mest besøkte reiselivsguide med ca. 600.000 besøk i måneden, sier seniorrådgiver i Innovasjon Norge, Elin Hjortland.

Hun understreker at Norwegian Foodprints ikke er en ny medlemsorganisasjon, men et hjelpemiddel for de besøkende til å plukke ut de gode norske spisestedene. En presentasjon av spisestedet vil ikke medføre andre kostnader for bedriftene enn eget kvalitetsarbeid. Innovasjon Norge vil bidra til markedsføring av Norwegian Foodprints, som i første omgang vil komme på norsk og engelsk.

– Vi vil lage en merkeprofil som deltakerne kan bruke, og gi spisestedene mulighet til å synliggjøre dette også i sin øvrige markedsføring. Alle søkere vil få besøk av lokale inspektører før eventuell deltakelse blir godkjent. Dette bidrar til en god kvalitetssikring, sier Hjortland.

FULL FART I ÅR

Målet er å markedsføre inntil 150 deltakere under www.visitnorway.no/foodprints i løpet av 2010.

– Vi startet med aktiviteter og markedskampanjer allerede i april 2010, og vi vet det er mange spisesteder som kan oppfylle kriteriene. Her er det bare å søke, oppfordrer Elin Hjortland.

I de senere år har mange spisesteder jobbet for å synliggjøre lokale matretter og norsk matkultur, og ser på dette som et konkurransefortrinn for å trekke til seg både norske og utenlandske turister. Undersøkelser i Tyskland og Spania viser at reisende ønsker å oppleve lokal mat og matkultur på destinasjonene de velger. Et økende antall reisende planlegger ferien ved bruk av internett, og spesielt i Spania er utbudet på kvalifiserte spisesteder stort både gjennom nasjonale og internasjonale kvalitetssystemer.

– Samtidig vet vi at under én prosent av de tyske turistene sier de vet noe om norsk mat. I Spania er også kunnskapsgrunnlaget lavt.

Et bredt tilbud av kvalitetsmat kombinert med styrket markedsføring og tilgjengelighet vil skape endret holdning på sikt og øke tilslaget hos viktige kundegrupper i Europa. Norwegian Foodprints er ment å gi et kraftig ekstraskyv i denne retningen.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS