– Fortell historiene
Danskene og svenskene har skjønt det. De satser stort på nordiske matopplevelser for å lokke til seg turister. Men hva med oss?
– Matkulturen er en viktig del av totalen. Tiden er inne for at også flere norske matprodusenter og tilbydere tar sin del av suksessen, sier Einar Risvik, som er forskningsdirektør i Nofima Mat og leder for arbeidsgruppen Ny Nordisk Mat. Dette er et samarbeidsprosjekt mellom de nordiske landene, der hensikten er å dele på kunnskapen og formidle det nordiske kjøkken. Serveringssteder og matbedrifter skal hjelpes til medgang ut fra sitt nordiske fortrinn.
STOLT AV RÅVARENE
Så hva gjør det nordiske kjøkkenet så særegent at den går sin seiersgang verden over? Og hvordan kan vi bli så gode som danskene og svenskene?
– Vi må fortelle historier og knytte identitet til maten vår. Det handler om å skape matkultur av de rene, enkle og friske råvarene vi har samt avspeile de skiftende årstidene. Men også å forene natur, historie, håndverk, design og helse, sier Risvik. Han mener vi bør være mer stolte av råvarene våre.
– En rekke nordiske råvarer har en særegen smak, som skyldes forhold som jordsmonn, klima, genetikk og ikke minst ren natur. Dette må vi markedsføre, og vi må beskrive det på en måte som gjør forbrukerne bevisste på det unike, sier han.
Tradisjonell nordisk matkultur bør likevel ikke oppfattes som en tvangstrøye. Den kan også skapes ut fra nye forutsetninger og innovative tanker. Nordiske kokkers fremganger i blant annet Bocuse d’Or og suksessen med de nordiske matdagene i Washington viser at mulighetene er mange.
BEVISST PÅ DET UNIKE
Det handler ikke minst om å inspirere til bevisst språkbruk, fordi det første møtet med måltider og mat innebærer kommunikasjon i form av snakket eller skrevet tekst. Det gjelder for menyer, emballasjetekster, skilt, kokebøker, matreportasjer og muntlig informasjon i matbutikker og restauranter.
Med andre ord må vi begripe oss på å gjøre mottakeren bevisst på det unike i hvert produkt enten det dreier seg om smak, duft, tekstur, tilberedning, bruk, geografisk opphav, historikk eller ingredienser. Hvis ikke går man glipp av mye av opplevelsen. Risvik peker på hvor viktig det er å tenke gjennom hvordan maten formidles, ikke minst med tanke på konkurransen. Med bevisst språkbruk kan det særegent nordiske fremheves.
– Stoltheten ved å gjøre dette blir kjøkkenets signatur, og bidrar kraftig til å skape en felles identitet for det nordiske kjøkken, mener Risvik.
Nordicfeed.com: På det forholdsvis nyetablerte nettstedet www.nordicfeed.com presenteres siste skrik fra kjøkkener i nord. Med hovedsete i København inviteres bloggere, journalister og matskribenter fra hele verden til å følge med på de nordiske matproduktene, idéene og menneskene bak dem. Initiativet til nettstedet er privat og uavhengig. |
