- Elg og hjort går så det griner
Norske viltspesialiteter blir spydspissen for norske mat- og reiselivsbedrifter som skal selge Fjord Norge under Grüne Woche i Berlin i januar.
– Med wowfaktoren skal vi få folk til å velge Norge når de vil nyte livet, sier produktsjef Åse Marie Evjen i Fjord Norge, i en pressemelding.
- Elg og hjort fronter matproduktene vi tar med oss, fordi det fanger tyskernes interesse, sier matattache Gunnar Nagell Dahl fra Hordaland.
- Standen blir dekorert med spektakulære fjordbilder, så vi har et slagkraftig konsept, sier Evjen og Nagell Dahl.
Men også norsk laks i en rekke varianter fra tradisjonell røkt til porslyng-likørmarinert og gode safter, syltetøy, ost, eplemost og løvetannsirup skal selge Fjord Norge i Berlin i januar 2014. I dag var representanter for alle de 17 mat- og reiselivsbedriftene fra Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland samlet på Norsk Sjømatsenter i Bergen. Der laget kokker lekre retter av oster, kjøtt, pølser og sjømat, ja til og med minifiskekaker med god piff ble dekket opp.
– Vi lager smaksverkstedet for å forberede oss, bygge team og sikre at vi alle har produkter å selge for 2-3 €, som vi vet slår an blant de besøkende, sier prosjektleder fra Måltidets Hus, Kari Brigitte Wiig.
- Det er overveldende å se hvordan det bobler i bygde-Norge, folk investerer og satser på kvalitet i alle ledd, og de lykkes. Det gleder oss og inspirerer at dette prosjektet speiler aktiv næringsutvikling på Vestlandet, sier Arne Rød, spesialrådgiver i Innovasjon Norge som står bak den norske standen under Grüne Woche i Berlin. Det er 27. gang på rad at Landbruks- og matdepartementet tatt initiativ til Grüne Woche, sammen med Innovasjon Norge og den Norske ambassaden i Berlin.
Arbeidsgruppen for region Vestlandet består av representanter fra fylkesmennenes landbruksavdelinger i Hordaland, Møre og Romsdal og Rogaland, Innovasjon Norge i Sogn og Fjordane og Rogaland og Fjord Norge AS.
