- Elg og hjort går så det griner

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Norske viltspesialiteter blir spydspissen for norske mat- og reiselivsbedrifter som skal selge Fjord Norge under Grüne Woche i Berlin i januar.

– Med wowfaktoren skal vi få folk til å velge Norge når de vil nyte livet, sier produktsjef Åse Marie Evjen i Fjord Norge, i en pressemelding.

- Elg og hjort fronter matproduktene vi tar med oss, fordi det fanger tyskernes interesse, sier  matattache Gunnar Nagell Dahl fra Hordaland.

- Standen blir dekorert med spektakulære fjordbilder, så vi har et slagkraftig konsept, sier Evjen og Nagell Dahl.

 

Men også norsk laks i en rekke varianter fra tradisjonell røkt til porslyng-likørmarinert og gode safter, syltetøy, ost, eplemost og løvetannsirup skal selge Fjord Norge i Berlin i januar 2014. I dag var representanter for alle de 17 mat- og reiselivsbedriftene fra Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland samlet på Norsk Sjømatsenter i Bergen. Der laget kokker lekre retter av oster, kjøtt, pølser og sjømat, ja til og med minifiskekaker med god piff ble dekket opp.

– Vi lager smaksverkstedet for å forberede oss, bygge team og sikre at vi alle har produkter å selge for 2-3 €, som vi vet slår an blant de besøkende, sier prosjektleder fra Måltidets Hus, Kari Brigitte Wiig.

- Det er overveldende å se hvordan det bobler i bygde-Norge, folk investerer og satser på kvalitet i alle ledd, og de lykkes. Det gleder oss og inspirerer at dette prosjektet speiler aktiv næringsutvikling på Vestlandet, sier Arne Rød, spesialrådgiver i Innovasjon Norge som står bak den norske standen under Grüne Woche i Berlin. Det er 27. gang på rad at Landbruks- og matdepartementet tatt initiativ til Grüne Woche, sammen med Innovasjon Norge og den Norske ambassaden i Berlin.

 

Arbeidsgruppen for region Vestlandet består av representanter fra fylkesmennenes landbruksavdelinger i Hordaland, Møre og Romsdal og Rogaland, Innovasjon Norge i Sogn og Fjordane og Rogaland og Fjord Norge AS.

 

Sogn og fjordane: Irene Moen, Dag Håkon Moen fra Gloppen Hotell, Mette Heiberg, Amble Gård, Ingebjørg Heiberg, Amble Gård, Gro Sveen, Svanøy Røykeri og Steinar Sørlig, Åmot Operagard

 

Rogaland: Astrid Brommeland, Mo Laksegard, Tone Austbø, Hanasand Gård og Kjøkken, Bjørn Moe, Mo Laksegard, Elisabeth K. Nesheim og Bjørn Steinar Nesheim, Nesheimstunet

 

Hordaland: Roy Martin Øyjord, Skakke Foredling, Jørn Hafslund, Ostegården, Siv Grethe Stadaas, Eikhaugen Gjestegard og Bente Sundheim, Nortura Evanger
Teaser:

Norske viltspesialiteter blir spydspissen for norske mat- og reiselivsbedrifter som skal selge Fjord Norge under Grüne Woche i Berlin i januar.

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Arrangørene fv. Arne Rød, Innovasjon Norge, Gunnar Nagell Dahl, matattache Hordaland, Åse Marie Evjen, Fjord Norge og Kari Birgitte Wiig, Måltidets Hus. Tv: Jan Roger Blø, Classic Norway, Kirsti Pernille Indreeidet, Fylkesmannen i Møre og Romsdal og Ruth Marit Pettersen, Klippfiskakademiet (Foto: Måltidets hus)
Powered by Labrador CMS