Ekstrasalg og søt bunnlinje
Når råvarene blir dyrere og lønningene øker, er det driftsmessig lett å fokusere utelukkende på sparetiltak. I sunn drift skal vi selvfølgelig alltid ha sparekniven framme, men vi kan nok allikevel bruke mer energi på å selge mer til hver gjest.
Suksess i servicebransjer generelt er å alltid stå klar til salg. Det vil si å ikke legge hindringer i veien for at folk skal få bruke penger hos oss. Salgstrening handler om å sette seg selv i gjestens sted. Det er garantert mye å hente.
Hva er det første du har lyst på når du kommer på restaurant? Hva har du sett for deg de siste minuttene før du går inn døra?
Er det vann og brød? Eller kanskje en iskald Dry Martini eller et glass champagne.
Påfallende ofte er vann og brød det første servitørene tilbyr. Kanskje har sjefen eller eieren lest i en eller annen dårlig restaurantspalte at dette er viktig og riktig, Vann og brød er fint som supplement til et måltid, men hvis det går ti minutter før man setter seg i salgsposisjon, er det mulig et aperitiffsalg går fløyten.
Kunne man selge ti ekstra enheter før maten hver dag og vi regner tre hundre åpningsdager i året, tilsvarer det en omsetning på tre hundre tusen, uten andre kostnader enn det vi betaler for varene. På samme måte kan vi regne med salg av en liten ekstra rett, som jo også forlenger måltidet, og derfor øker muligheten for et ekstra glass drikke osv.
Det største potensial for ekstrasalg i restaurant ligger muligens i salg av dessertvin. Særlig i selskaps og bankettsammenheng er det store gevinster å hente.
Når gjestene har kommet til en ellers nydelig karamellpudding, hvor velsmakende er det da å være henvist til slanter fra hovedrettens rødvin. Man skal ikke ha mye kunnskap for å forutsi at Creme Brullée og Medoc aldri vil bli en god opplevelse. Det lille glasset med noe godt og søtt vil derfor være med å gjøre hele måltidet bedre, samtidig som bedriftens bunnlinje kan bli tilsvarende søtere.
Utvalget av dessertvin på importørenes lister har aldri vært større. Du kan fråtse i godbiter fra hele verden, men god søt vin er som kjent ikke billig.
Men med riktig kalkyle og mengde kommer man lett i mål med et prisleie de fleste kunder kan svelge. Man trenger ikke mer enn 6 cl i glasset, og med 12 glass på flaska er det god butikk å selge glasset for 75 kr, selv om vinen koster oss 250 kr. inn. Salget øker, og kundene jubler. Kan du tenke deg noe bedre?
Lykke til med vårens selskaper, og sweet dreams!!