Drikke til maten
Hvorfor ikke gi hotellgjestene en opplevelse utenom det vanlige mens de er på besøk? Hotellmagasinet fikk være med da Christer Berens holdt vinkurs.
Bare for å ha det på det på det rene; dette var ikke typen vinkurs med smak og spytt. Snarere fikk vi følelsen av at beste Berens hadde invitert en gjeng gode venner på middag der han raust og trivelig snakket, vitset, forklarte og regelrett øste sin vinkunnskap utover en noget broket forsamling.
Noen hadde genuin interesse for mat og vin og så frem til en aften full av tips, råd og mulighet til inngående spørsmål. Andre hadde surfet nettet etter noe hyggelig å gjøre sammen med sin bedre halvdel. Og svært mange hadde fått kurset gave. For som en av deltagerne uttrykte; vi har det vi trenger, skuffer og skap er fulle, og hva gir man egentlig en 50-åring i gave? Sant nok.
Stemningen var upåklagelig, det eneste bitte lille hjertesukk vi registrerte var at utsjekk fra rommet gjerne kunne vært senere enn klokken 11 etter en kveld hos Berens.
Allmenn interesse
– Vin er noe alle er interessert i, sier Christer Berens. Legger du til en kulinarisk reise mellom kjøkkensjefen og sommelieren, er du garantert suksess. Å bli engasjert til en helaften med påmeldte vinvenner, hører heller med til sjeldenhetene for Berens.
– Et slikt arrangement som dette holder jeg 7 – 10 ganger i året, sier han. Det vanlige er at Berens holder kortere kurs for grupper som ønsker vinkurs mellom konferansen og middagen på hotellet. Den slags skjer ofte, forteller han.
Et vinseminar med Berens er passe folkelig. Han ønsker ikke å belære, heller begeistre og skape interesse. Deltagerne fikk en rask innføring og noe grunnleggende kunnskap om vin, druer og distrikter. Berens var kjapt innom hvordan en vin skal bedømmes, luktes og smakes på og ettersom kvelden skred frem, var det stadig flere av gjestene som fikk smaksløkene opp for de forskjellige vintypene- og blandingene som ble presentert. Det ble servert tre hvite og to røde i løpet av kvelden.
Overraskende kombinasjon
Kveldens menytekst meldte asiatisk mat, og fra kjøkkenets side hadde chef Rene Stene kommet opp med asiatisk i de fleste varianter, noe som ga gjestene smaksbomber fra en region som blant svært mye annet inneholdt spesialiteter fra det indiske og thailandske kjøkken. Hvordan Berens hadde tenkt å løse dette med henblikk på kveldens vinvalg, var så absolutt en snakkings rundt bordet. Her parerte derimot vinkjenneren på det mest avvæpnende;
– Jeg har valgt viner jeg selv liker, sa han og la jovialt til at det slett ikke var sikkert at vinene han presentert ville passe særlig bra til alle rettene. På det feltet hadde han også rett, uten at det la noen nevneverdig demper på forsamlingen.
Det gode vertskap
En ting som er helt klart, er at hotellet er genuint opptatt av at det skal være aktivitet og opplevelse for gjestene når de booker inn. Nye konsepter ser dagens lys og gamle blir finslipt. Hele tiden.
– Vi holder oss til kjerneverdiene våre og jobber med å finne og utvikle aktiviteter som passer gjestene, sier Salg og Markedssjef på Quality Spa & Resort Son, Kristin Utakleiv. Hotellet har god oversikt over hvem gjesten er, og kan tilpasse tilbudet deretter. Naturlig nok er majoriteten opptatt av spa og velvære, god mat og opplevelser. Målet er å lansere to nyheter hvert år og før jul ble for eksempel nyvinningen søster-SPA introdusert. Christer Berens er tilbake allerede til høsten, og da er det norsk mat som står på menyen.
