
Designheder til Masalamagic
De indiske matmisjonærene i Masalamagic er i dag tildelt «Merket for god design» for vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter.
Drømmen da Masalamagic ble startet for 10 år siden var å lære nordmenn å lage ekte indisk mat. Etter hvert ble drømmen truet av ukurant emballasje, og kundene gikk forbi. Et solid designløft gjør at den indiske matmisjoneringen nå kan fortsette med uforminsket styrke.
Resultatet er en design som skiller seg radikalt fra både konkurrenter og den gamle emballasjedesignen. Emballasjen formidler informasjon om indisk mat på en troverdig og elegant måte. Fargekoding brukes for å skille mellom de ulike produktene i serien. Ifølge designjuryen er emballasje-designen ”magisk og eksotisk, men også moderne og nordisk” og ”så elegant at du kan ha det stående på kjøkkenbenken.”
– Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.
Og det var naturlig nok en glad vinner som mottok prisen.
– Nå har vi en design som bygger opp under visjonen vår – ”Indisk mat på norske fat”. Den gir oss mer troverdighet og gjør at vi skiller oss ut i en kategori der konkurransen er tøff, sier grunder Niru Kumra. – Det var en kamp å få alt klart til lansering. Designen skulle bestemmes og ferdigstilles, sendes til India, bli trykket og deretter sendt tilbake. Noen lange netter ble det, men vi klarte det, fortsetter hun.