Danskene lever godt med Smiley

Publisert Sist oppdatert

Hotell Gentofte i arp-hansen group i København har kun fått en anstrengt Smiley i løpet av sine fire kontroller de siste to årene.

Siden oktober 2001 har Danmark hatt en Smiley-ordning. Dette er en ordning der restauranter, spisesteder og andre som selger og eller serverer mat får et smile-ansikt på et kontrollskjema som skal henge synlig for forbrukerne i lokalet.
Det er fire grader av smil. Det største smilet der har man ingen anmerkninger. Det nest best krever en liten innskjerpelse. Får man en rett munn er det fare på ferde – da er det kommet et påbud eller forbud på bedriften og har man fått surt smileansikt snakker man om bøter, politianmeldelse eller inndraging av godkjenning for å drive slik virksomhet.

Negativt utgangspunkt

I Danmark var bransjen, spesielt hotell og restaurant – negative til ordningen den gang den ble innført av nåværende borgermester i København Ritt Bjerregaard. Bransjen var spesielt redde for at det skulle bli en strøm av konkurser på grunn av dårlige resultater fra kontrollene. Fødevarestyrelsen (danskenes Mattilsyn) kan nå presentere tall som viser at få – om noen seriøse – har gått konkurs etter pålegg etter en Smiley-kontroll. Dette har gjort sitt til at bransjen nå har endret holdning til Smiley og er positive til ordningen.

Siden januar 2004 har danskene kunne sjekket sin kro, restaurant, hotell eller annet spisested på internett. 12 prosent av den danske befolkningen bruker å sjekke disse tallene på nettet viser tallene som fødevarestyrelsen presenterte for 2004. Tallene for 2005 ventes og stige mye, men er per dato ikke klare.

Positive tall

Når det gjelder bransjen selv så var – i 2004 – 83 prosent av virksomhetene som retter sin virksomhet mot forbruker, positive til ordningen med smiley. Det tilsvarende tallet for 2003 var 77 prosent. Det største argumentet mot ordningen er at man ikke er gode nok til å gi den samme forseelsen på to forskjellige steder den samme straff.

16 prosent av de bedriftene som bare har hatt gode resultater på sine Smiley-kontroller melder om en omsetningsøkning. For de som har fått dårlige Smiley-rapporter er det 14 prosent som har merket at dette har gått ut over omsetningen. Undersøkelsen det vises til er gjennomført av meningsmålings-firmaet ACNielsen.

Hos Hotell Nyhavn 71 har det aldri vært delt ut noe annet enn topp Smiley siden den første kontrollen den 20. desember 2003.

Lever godt med smiley

- Vi har tatt Smiley- systemettil oss og kan leve med det. Faktisk kan vi leve godt med det. Noen opplever noen ganger at det er urettferdig å få en sur Smiley. Årsaken er at de ikke får det på grunn av maten, men på grunn av andre ting. Heldigvis står det i Smiley - rapporten hva som er grunnen til en noe mindre begeistret Smiley, så etter min mening er systemet godt, sier restaurantsjefBent Holst hos arp-hansen group i København.

- Vi har restaurant på hvert hotell, men bare fire har a-la carte. Og vi har kommet generelt godt fra Smiley-kontrollene, sierHolst.

Han kjenner ikke til restauranter som har gått konkurs på grunn av en dårlig Smiley-rapport.

Internt

- Vi har ikke endret våre rutiner på restaurantene i vår hotellgruppe på grunn av Smiley. Vi har – som i Norge – en egenkontroll som utføres. I tillegg til minstepålegget har vi vårt eget egenkontrollprogram som vi reviderer slik at det skal være kvalitet hele vegen. Dette reiser jeg rundt og sjekker at blir etterkommet flere ganger i året, sierBent Holst.

Arp-Hansen Hotel Group omfatter 11 hoteller i og rundt København. Kjeden har over 1.450 rom – eller nærmere 14 % av kapasiteten i København.

Ved vårt besøk på flere serveringssteder i Stor-København var det flere steder at vi ikke oppdaget Smiley – rapporten. Dette gjaldt også arp-hansen groups eget Gentofte Hotell, som ved sjekk på internett hadde fått et noe anstrengt smil ved sin siste kontroll fra Fødevarstyrelsen. Det understrekes at det ikke ble stilt spørsmål til spisestedets ledelse om hvor rapporten var hengt opp – så vi kan ha oversett den.


Velkommen til Norge

- I utgangspunktet er vi positive til å innføre en ordning lik det danskene har i Smiley. Det er i alle fall en av løsningene som finnes som vi vil se mye nærmere på, sier Jon – Petter Hagen, informasjonsansvarlig i Norges hotell- og restaurantarbeiderforbund.

- I forbindelse med kontrollene til Mattilsynet før jul er vi invitert til å finne en løsning for å bedre forholdene i bransjen. Vi har sagt at Smiley er en god ide, men er litt i tvil om gjennomføringen med de ressurser Mattilsynet har i dag, sier Hagen.

Han mener at det er mange ting som spiller inn i det som trenger å skje i bransjen her i Norge. Og at Smiley kanskje ikke er det første som iverksettes.

- Smiley bør nok komme i etterkant, som et resultat av flere ting. Blant annet kompetansehevnig. Det må stilles krav til kompetanse og man må gis levelige rammevilkår økonomisk. De som skal få drive innen denne bransjen må først og fremst ha med seg en faglighet og evne til å skjønne de viktige tingene. Så kan Smiley komme som en rettesnor for å holde det faglige nivået oppe, sier Jon-Petter Hagen.


SPØRSMÅL OG SVAR

Hva er 'Smiley-regler' og 'Andre regler'?

Smiley-regler er de regler, som teller med for å få en smiley. Vi snakker her om noen få regler som ikke teller med i smileyen, men de blir likevel kontrollert. Spesielt vanskelige regler – slike som den danske oksekjøttsmerkning – er regler som ikke teller med. Det samme gjelder også reglene for eierskifte.

Hvilke virksomheter skal henge opp kontrollrapporten ?

Kontrollrapporten skal henges opp i alle virksomheter som driver detaljsalg av matvarer, det vil si virksomheter med direkte salg til forbruker. Det gjelder for eksempel supermarkeder, restauranter, kiosker, kantiner, pizzeriaer, dagligvarerhandel, virksomheter med salg via Internettet, postordre og lignende. Dessuten skal keramikere og glassblåsere henge opp kontrollrapporten, når de også selger direkte til forbrukerne. Kontrollrapporter fra detaljvirksomheter kan også finnes på smiley-hjemmesiden. Der kan man søke på navnet på det hotellet man har planlagt å bo på eller restauranten man vil spise på - for å se hvordan de kom ut ved de siste kontrollene.

Hvor skal kontrollrapporten henge?

Den skal henge på et sted, som er synlig for forbrukerne. Med dette menes i umiddelbar nærhet av inngangen eller et annet like synlig sted. Den skal henge, så forbrukerne både kan se og lese teksten. Supermarkeder og butikker som får flere kontrollrapporter, kan velge å henge rapporten ved hver avdeling eller henge alle rapportene samlet ved hovedinngangen.

Hva skjer om kontrollrapporten ikke henger synlig?

Dersom rapporten ikke henger fremme, som den skal, kan virksomheten få bøter.

Ønsker du å sjekke spisested/hotell i Danmark kan du søke på denne linken. Der finner du de siste oppdaterte kontrollene for alle steder som er omfattet av ordningen.

http://smiley.fvst.dk/Smiley.aspx?view=Simpel

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS