Arcus våger 32 prosent

Publisert Sist oppdatert

Løitens Mild Gourmet er en helt ny snaps til julemat, som passer for dem som ønsker et mildere brennevin til julematen. Dette er tredje i rekken av spesialisert snaps fra Arcus, og passer i følge produsenten som hånd i hanske til klassiske norske juleretter som ribbe, pinnekjøtt og lutefisk.

I mai lanserte Arcus to nye snapser tilpasset sommerens matretter: Løitens Mild Gourmet til grillmat og Løitens Mild Gourmet til fisk og skalldyr. Nå er det julematens tur, med tredje og antagelig siste variant.

SNAPSETRADISJONER

Alle tre Løitens Mild Gourmet’er har et alkoholinnhold på 32 volumprosent, som er den optimale styrken for å få fram de smakene en ønsker – uten at brennevinet blir for sterkt.Til nå er det naboene i øst og sør som har holdt snapsetradisjonene i hevd. I Sverige og Danmark drikkes snaps som følge til mat året rundt. Men også i Norge ser vi at det i stadig større grad etterspørres matbrennevin med lavere alkoholprosent. Løitens Mild Gourmet til julemat er en snaps som gir enda flere en mulighet til å skåle i brennevin rundt julebordet.

Løitens Mild Gourmet til julemat har en lys og gyllen farge. Duften er mild og frisk, med innslag av einebær, sitrus, kardemomme og nellik. Smaken er fyldig og kompleks, med en antydning av sjokolade. Anbefalt drikketemperatur er 10 °C, ognaturlig drikkefølge er selvsagt øl.

VEIKE DANSKER

Danskene har godtatt Aalborg Frisk med sine 22 volumprosent, men dette syntes Arcus tross alt var i veikeste laget. 32 volumprosent er likevel en frisk satsing i et marked som gjennom tidene har vendt seg til pluss/minus 40 prosent på akevitten. Den lavere alkoholprosenten gjør at Arcus ikke engang har lov til å bruke akevittnavnet på sitt nye produkt. Mild Gourmet er dessuten basert på korn, ikke potet – og er ikke fatlagret. Heller ikke karve er på plass i nyskapningen.

Det er med andre ord mye som skiller Mild Gourmet fra tradisjonell akevitt. Likevel passer smaken, og snapsen fra Arcus har det som skal til for å ordne opp med den fete julematen.

VANTRO PÅ LØITEN

Arcus har gått grundig til verks, og markedsundersøkelsen har betydd mye. Men snapsen er i tillegg underkastet testing og gjennomgående diskusjon i akevittmiljøet på Løiten. Der reagerte mange med vantro og bestyrtelse da markedsdirektør Sturla Rooth dukket opp med snapseidéen. Dette er visstnok vendt til aksept.

– Går det som i Sverige, med sine snapsetradisjoner, skal vi ikke bekymre oss. Der kjøper de alt vi sender over, sier Rooth.

 ,

Thumbnail Image: