2-2 mellom Nordpå og Midti
Fem verdige vinnere sto igjen etter høstens store jakt på gode, norske matprodukter.
– Vi begynte med 49 produkter. I kveld står vi igjen med fem verdige vinnere, sier en lettet og glad Harald Osa fra Stiftelsen Norsk Matkultur da matgallaen Det Norske Måltid gikk på lufta søndag kveld.
Jakten på de beste matproduktene i Norge er over for denne gang. Nordpå og Midti har mest grunn til å være fornøyd, med to vinnere hver.
Det hele startet med at fem regionale juryer plukket ut ti kandidater i sin landsdel. Produktene ble bedømt av en nasjonal fagjury med Bent Stiansen i spissen. De tre beste i hver kategori gikk til finalen, der vinneren ble den som til sammen fikk flest poeng for smak, konsistens, utseende og lokal tilhørighet.
Vinnere fra både Hitra og Frøya
Årets Kjøttprodukt 2011 er Hjort flatbiff fra DalPro Gårdsmat på Hitra. –Markedet etterspør det ekte, det naturlige og det opprinnelige, og forbrukerne vil ha kvalitet for pengene. DalPro Gårdsmat henter sine råvarer direkte fra den ville kystnaturen og foredler til det ypperste av produkter, akkurat slik vi ønsker det. Jeg gratulerer med seieren, sier landbruks- og matminister Lars Peder Brekk, som delte ut prisen.
I kategorien Årets fisk- og skalldyrprodukt var det Kamskjell fra Seashell på Frøya som stakk av med seieren, akkurat som i 2008. Juryen er ikke snauere enn at de mener at de håndplukkede, levende kamskjellene fra Frøya er ”verdens beste skjell”. Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen har også registrert kokkenes anerkjennelse av produktet blant annet som utvalgt råvare i det internasjonale kokkemesterskapet Bocuse d’Or.
– Jeg er svært stolt over Seashell som har lyktes med å løfte frem en unik råvare, ivareta produktets kvalitet og fortelle den gode historien om kamskjellenes opphav og hvordan de høstes, sier Berg-Hansen.
Nordpå med to vinnere
Årets ost ble Rød Kjerringøy fra Kjerringøy Gård på Kjerringøy i Nordland. ”En smaksrik, vellagret, kittmodnet ost, med bløt og saftig konsistens. Et eksempel på at et gårdsmeieri leverer et topp produkt. En ost Norge skal være stolt av”, lyder juryens begrunnelse.
Vår nordligste landsdel tok også hjem prisen for Årets frukt- og grøntprodukt med Gulløye fra Nord-Norge, fra Tromspotet på Silsand på Senja. I juryens begrunnelse står det: Gulløye fra Nord-Norge er en rødøyd, melen og smaksrik potet, et praktfullt eksempel på hvordan moder jord og lange lyse sommerdager og sommernetter bidrar til topp kvalitet på smak og konsistens.
Smaken av Norge på en flaske
I kategorienÅrets frukt- og bærdrikk var deteplemost av Aromaepler fra Bagstevold Gård i Øvre Eiker i Buskerud som gikk av med seieren.
– Bagstevold gård har gjennom flere generasjoner dyrket epler som vi nå kan nyte i form av eplemost. Systematisk og grundig jobbing med kvalitet har gitt resultater, sier prisutdeler Gunn Ovesen, administrerende direktør i Innovasjon Norge.
I juryens begrunnelse står det:Årets frukt- og bærdrikk er laget av aromatiske epler, med god balanse mellom sødme og friskhet. Smaken av Norge på en flaske! En eplemost der minnene om blomsterrike maidager, livlige julidager og varme augustnetter ligger lagret.
Ekte håndverk
Et lite gårdsysteri på Jæren har gått av med seieren som Årets nyskapning. Knudenosten fra Aurenes gårdsysteri, i Time i Rogaland er et godt og spennende produkt som til og med har skapt nysgjerrighet hos NOMA – som er kåret til verdens beste restaurant for sin satsing på det nordiske kjøkken. Grunnleggeren av NOMA, Claus Meyer, har blitt så begeistret at han gjerne vil selge osten fra Aurenes gardsysteri i sine utsalg, sier en imponert Gunn Ovesen.
Konkurransen om tittelen Årets Nyskapning sto mellom produkter som var nominert av de regionale juryene, men har hatt en egen nasjonal juryering i regi av Gastronomisk Institutt.
Juryens begrunnelse:
Årets Nyskapning er et håndverksprodukt basert på lokale råvarer. Geitemelk fra egen gård i kombinasjon med tilegnelse og bruk av tradisjonelle teknikker har gitt en smaksrik ost med potensial for et større marked.
Det er Næringsforeningen i Stavanger-regionen og Stiftelsen Norsk Matkultur som står bak prosjektet Det Norske Måltid. Målet er å synliggjøre lokale og regionale råvarer, skape stolthet og formidle matglede og kunnskap om norsk mat til hele Norges befolkning.
