Utfordrende og variert

Publisert Sist oppdatert

På Choice-hotellet i Østre Akervei er konferansesesongen i gang for fullt. Men med en historie som bare strekker seg noen måneder bakover i tid, er det fortsatt mye som skal prøves ut, justeres og tilpasses før fordelingen av alle oppgaver er helt på plass. Og nye tilpasninger vil det sannsynligvis alltid være behov for.

Mye nytt

I høst trådte Tone Sletten Ødegården inn i stillingen som fungerende husøkonom, fra jobben som husøkonom-assistent. Selv om hun allerede hadde rukket å bli kjent med mange av oppgavene, betød dette også at det var mye nytt å sette seg inn i. Hun tar seg av lønnskjøringer, lager arbeidslister, fører timestatistikker og forholder seg til budsjetter og spesialiserte datasystemer. Jobben innebærer også jevnlige møter i ledergruppen, samt tett samarbeid med resepsjon og teknisk avdeling.

Hotell 33 har 242 rom og stor konferanseavdeling. Med andre ord er det mye som skal være i orden til enhver tid. Spesielt i forbindelse med større konferanser kan man risikere at hundrevis av gjester sjekker ut om morgenen, før hotellet fylles på nytt utover dagen. Dermed blir det et stort press på værelsesbetjentene, som i mellomtiden skal ha rommene klare. Ifølge Ødegården er det på slike dager at det virkelig koker, og når det virkelig står på kan det bety at også folk som er ansatt til å gjøre helt andre ting – resepsjonist som hotellsjef – hjelper til å få rommene rene og pene og sengene oppredd.

– Enkelte morgener setter vi oss ned og tenker: hvordan skal dette gå? Men det går alltid opp, sier hun.

Ekstravakter

Det er Ødegården som har ansvaret for at det er riktig antall værelsesbetjenter på jobb, et antall som kan variere fra dag til dag. I tillegg til de fast ansatte, har hun en liste over ekstravakter hun kan ringe til når hun ser at det er behov. I utgangspunktet er fordelingen 21 rom på hver betjent om dagen, og antallet betjenter det er behov for varierer etter belegget. Ifølge Ødegården sørger man for assistanse til folk som har mer en 15 inn/utsjekkingsrom per dag, da disse nødvendigvis tar en god del lenger å få ferdig enn et borom.

- Værelsesbetjentene har arbeidsdag fra åtte til fire, og jeg kommer gjerne en time før for å skrive arbeidsliste, forteller hun.

Hun har også to assistenter, og de dagene hun kommer tidlig, blir en av de andre igjen til etter at værelsesbetjentene har reist. I helgene bytter de to assistentene på å være på jobb, med gode avspaseringsordninger.

Viktig med tilbakemeldinger

Ifølge den fungerende husøkonomen er ledelsen god på å gi tilbakemeldinger og vise at de setter pris på innsatsen som blir gjort. Dette gjøres blant annet ved at de ansatte får en ekstra påskjønnelse nå og da. Som i forbindelse med åpningen, da alle måtte legge seg litt ekstra i selen for å få alt til å gå rundt. Bygningsarbeidere gikk fortsatt rundt i bygget, og støv og skitt måtte fjernes etter dem. I tillegg til at det var nye rutiner å sette seg inn i, og selvfølgelig mange nye kollegaer som alle skulle settes inn i sine oppgaver. Også ”månedens ansatt” blir belønnet med en bonus. Selv synes hun tonen de ansatte imellom er god, og det blir fort en nærmest familiær tilstand, der alle kjenner litt til alle. I hennes avdeling er mange ulike nasjonaliteter representert, noe som både gir visse utfordringer i forhold til språk – utfordringer man løser ved en blanding av engelsk, norsk og diverse forklarende gester. Men det betyr også en rik blanding av kulturer og tradisjoner. Samholdet blir gjerne forsterket gjennom samlinger og fester av ulike slag.

- Samtidig er dette en jobb hvor man går mye for seg selv og arbeider selvstendig. Så en gang i løpet av dagen passer vi på å gå innom alle værelsesbetjentene for å høre hvordan det går, sier hun.

Disse har en tung, og sammenliknet med mange andre stillinger ved hotellet, en forholdsvis ”usynlig” jobb. Samtidig er den helt uvurderlig – for hva er vel et hotell uten rengjøring? Dermed synes hun det er viktig å legge ting godt til rette. Blant annet legges det til rette for at småbarnsforeldre kan få tilpasset arbeidstiden i forhold til henting og levering i barnehage. Og er de påført skade av et eller annet slag, sørger man for at disse kan utføre de oppgavene de klarer, mens de får hjelp med det de ikke kan ta. Har man for eksempel fått et kutt i fingeren, bør man holde seg unna kjemikaliene. Men re seng er fullt mulig. Hotellet har avtale med et treningssenter i nærheten, hvor de ansatte får et rimelig treningstilbud som kan virke forebyggende i forhold til yrkesskader. God oppfølging fra bedriftshelsetjenesten hører også med.

Ulike overflater

Hotellet, som for øvrig har fått bred omtale i ulike medier, er opprinnelig et kontorbygg i betong fra 60-tallet. Interiøret er inspirert av dette tiåret, samtidig som det har en helt ny og moderne look. Og med en gjennomført design kommer gjerne en lang rekke ulike overflater. Mens lobbyen har marmorgulv, har gangene og de fleste rommene vegg- til veggtepper. I én etasje har man kjørt parkett på alle rom.

– Noen gjester er allergiske, og da er det en fordel med parkettgulv, selv om vi har moderne allergitestede tepper. Og så er det tillatt å ha med dyr hit, og da er det også greit med noe annet enn vegg- til veggtepper, sier hun.

På badene og i heisene er det mye blanke flater. Det samme gjelder for resepsjonsdisken, baren i topprestauranten og de spesialdesignede skiltene. Det er stoffer og betongflater, flislagte gulv og glassvegger. Og alt skal holdes skinnende rent, flekkfritt og støvfritt. Ifølge Ødegården går det med store mengder av rengjøringsmidler. På rom og bad brukes ulike typer spray. Hotellet er godt utstyrt med spesialstøvsugere, dampmaskin og tepperensere.

– Vi har alt som trengs, sier hun.

Mange oppgaver

I tillegg til å organisere værelsesbetjentene og å påse at hele bygget blir rengjort, har Ødegården og hennes avdeling ansvaret for innkjøp og bestilling av alt som hører til på rom og bad, fra lintøy og såper til informasjonsmateriell og toalettpapir. De må sørge for å ha ekstra utstyr som barnesenger, puter og dyner på plass ved behov. Bestilling av ting som blomsterdekorasjoner, blomster til overrekking under tilstelninger eller annet som kunder har ytret spesielt ønske om, går også gjennom husøkonomavdelingen. Hun må også sørge for at ting blir erstattet dersom noe går i stykker eller blir borte.

– Det er utrolig hva folk tar med seg, sier hun.

Én ting er såper, håndklær og godsaker fra minibaren, men det skjer også at både lamper og puter forsvinner.

– Jeg skjønner ikke hvordan de får med seg lampene ut, påpeker hun.

Suitene er utstyrt med espressomaskin med der tilhørende kopper. Men også disse koppene har vist seg å være populære suvenirer. På den andre siden er det også mange som glemmer igjen ting, også av det mer verdifulle slaget, men som ikke tar kontakt for å få dem igjen. Hun nevner alt fra kameraer til mobiltelefoner, og ikke minst undertøy.

– Det skjer at folk ringer og ber oss sende over boksershortsen de la igjen. Selv om det gjerne koster mer med porto enn å kjøpe ny bokser, ler hun.

Men man strekker seg langt for å etterkomme gjestenes ønsker.

Ifølge husøkonomen er det sjelden hotellgjestene ødelegger ting. Et og annet skilt må riktignok skrues på plass igjen nå og da, og det skjer selvfølgelig at det er andre ting som går i stykker. Men de er også føre var, og tar for eksempel ikke imot gjester som kommer tydelig beruset midt på natten. For erfaringen tilsier at det kan bety problemer.

Variert

Ødegården innrømmer gjerne at det er mye å holde styr på. Samtidig roser hun ledelsen for god oppfølging, samt ånden på hotellet, der folk stiller opp for hverandre. Rent praktisk er det også lagt godt til rette, med blant annet gode lagerrom. Men å legge fra seg arbeidet mentalt klokken fire om ettermiddagen er ikke nødvendigvis så lett. Ofte må hun frem med notatboken hjemme om kvelden, for å notere ned hva som må sjekkes og hva som må bestilles neste dag. Men hun trives godt med arbeidet.

- Det er en spennende jobb, som er ulik fra dag til dag. Det kommer forskjellige folk, det er forskjellige ting som skjer, og det er hele tiden noe nytt, sier hun.


 

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS