Smilefjesene virker - i Trøndelag

Publisert Sist oppdatert

Metodene er de samme, målekriterier og prøvetagning er som før. Men med smilefjesordningen blir resultatet offentliggjort umiddelbart. Det skal henges opp på godt synlig sted, ved inngangsdøra til spisestedet. Resultatet fra mattilsynets visitter blir også lagt ut på nettet til allmenn beskuelse. Dette har fått de næringsdrivende til å skjerpe seg - kraftig.

Merker stor forskjell

– Vi ser stor forskjell. Vi har de samme retningslinjene å forholde oss til som resten av landet, og det som sjekkes er det samme som tidligere. Men der vi før opplevde at lite skjedde etter at vi hadde påpekt feil og mangler, går det nå ofte ikke mer enn et døgn fra et serveringssted har fått et surt smilefjes, til forholdet er tatt tak i og rettet opp. Ingen seriøse serveringssteder vil ha et surt fjes på døra, sier Kjell Løvik i Mattilsynet region Trøndelag, Møre og Romsdal. Løvik er kommunikasjonsrådgiver og mediekontakt for smilefjesprosjektet.

Løvik påpeker at mange av hotellkjedene selv har innført vurderinger for å holde hygiene og kvalitet på toppnivå.

– Det betyr at fokus på hygiene og renhold er høyt. Driverne vet de risikerer en ”tur inn på teppet”, og dermed skjerpes rutinene, sier han.

Tiltaket er svært godt mottatt både blant publikum og næringsdrivende.

– Vi ser at dette fører til at de useriøse blir luket ut. Det betyr en kvalitetsøkning for hele bransjen. Sier Løvik.

Utvidelse i det blå

Om smilefjesene skal pryde restaurantdører i hele landet, er det ennå for tidlig å si noe om. Løvik håper prosjektet kan utvides, men før det kan skje må det utredinger og kostnadsoverslag til. For den regionen han tilhører, har det ikke tilkommet ekstra kostnader i forbindelse med prosjektet.

– For vår del har vi klart å gjennomføre dette uten økte ressurser, men vi har et lite prosjekt med 400 hundre serveringssteder å sjekke. I Oslo, for eksempel, skiftes det ut ca 400 restauranter per år, sier Løvik.

Dessuten kan det bli snakk om å endre dagens fire fjes til tre. Dette må konsekvensutredes. Andre kostnader som vil komme i kjølvannet av en utvidelse av ordningen, er innkjøp av nytt datautstyr.

– Kontrollørene har med seg utstyr som PC og printer ut på den enkelte restaurant, og resultatet blir umiddelbart printet ut og smilefjes hengt på døra når kontrollørene er på besøk, forteller Løvik.

Det er region Trøndelag, Møre og Romsdal med distriktskontorene i Trondheim, Sør-Innherred og Ytre Nordmøre som står for prøveprosjektet som startet i juni 2007 og som videreføres ut 2009. Spisestedene i Trondheim, Malvik, Klæbu, Tydal, Selbu, Meråker, Stjørdal, Frosta, Levanger, Verdal, Kristiansund N, Aure, Smøla, og Averøy er med i pilotprosjektet.


Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS