Nytt øl med 70 prosent mindre karbohydrater
En undersøkelse fra opinion viser at hele 85 prosent av alle nordmenn er opptatt av vekten sin og at så mange som 67 prosent følger med på hva de får i seg.
- Folk er blitt mer og mer opptatt av hva de spiser og, ikke minst, drikker. LITE er et øl som oppfyller to ønsker: Det er friskt og godt, smaker som pils, men har altså 30 prosent mindre kalorier og 70 prosent mindre karbohydrater, sier Bügel.
I USA, som er verdens største ølmarked, har lavkalori-øl fått solid fotfeste. Mer enn 50 prosent av amerikanerne foretrekker nå lavkarbo-øl. Ringnes tror det vil ta litt tid før det norske markedet når samme nivå, men har voksne kalkyler for LITE-lanseringen.
- Vi regner med at vårt LITE-øl skal ta 20 prosent av det norske øl-markedet over tid, sier Bügel, og hun tror ikke LITE vil øke bare på bekostning av annet øl:
- Interessen for spesialøl er i sterk vekst i Norge. Markedet øker, og LITE er et sunnere alternativ når folk skal velge i kjøleskapet.
Ringnes har ikke tatt lett på oppgaven når de har utviklet det nye ølet. For å treffe markedets forskjellige segmenter har selskapet samarbeidet med trendforskere. Resultatet er blitt en helt ny serie med øl, deriblant LITE, som er et sunnere alternativ for helsebevisste ølnytere.
Ringnes LITE og Tuborg LITE er begge brygget etter de samme, lange tradisjonene som alt øl er laget. Smaken på LITE-produktene ligger tett opp til de originale variantene. Likevel, på grunn av bryggerimetoden har LITE-variantene mindre smak av sødme og en litt mer lettdrikkelig karakter.
- Ringnes LITE og Tuborg LITE smaker som ekte øl, og det er sunnere, sier Bügel.