Norsk hotellsatsing på tv-underholdning
![]() |
– Både tv-underholdning og musikk er svært viktig for dagens hotellgjester, som ønsker å tilbringe mer tid på rommene, mener administrerende direktør ved Grand Hotel, Svein-Petter Haslerud (til høyre), og administrerende direktør for Quadriga Norden, Harald Berg (til venstre). Foto: Pressekontoret |
– Både tv-underholdning og musikk er svært viktig for dagens hotellgjester, som ønsker å tilbringe mer tid på rommene. Her på Grand har vi om lag 50 prosent internasjonale gjester, det er derfor viktig at vi har et underholdningstilbud som de føler er tilstrekkelig, sier administrerende direktør ved Grand Hotel, Svein-Petter Haslerud.
Økt omsetning
Haslerud er svært fornøyd med produktet hotellet nå kan tilby sine gjester. Etter at Quadriga-programmet Genesis ble installert i april, har hotellet allerede merket økt omsetning på salg av tv-underholdning.
– Produktet er mer interessant, kanalutvalget er utvidet og underholdningen dekker nå et langt bredere spekter. Allerede etter den første måneden ser vi at gjestene bruker mer av underholdningen på rommene, sier Haslerud.
”On Demand”
De dagene da et lite antall filmer startet til forhåndsbestemte tidspunkter er altså nå over for norske hotellgjester. Den nye hotellteknologien ”On Demand” gjør det nemlig mulig for gjester å selv velge hvilken film de vil se, hvilket språk de ønsker og når filmen skal starte. Filmen kan også settes på pause når gjestene selv ønsker det.
– For mange er det noe litt utenom det vanlige å bo på hotell, derfor er det også viktig at teknologien og utvalget er mer enn de fleste har i sin egen stue. Vi har også lagt vekt på at utvalget skal være oppdatert, derfor vil filmer som enda ikke er kommet på dvd- og vhs-format være å finne på hotellet, sier administrerende direktør for Quadriga Norden, Harald Berg.
Skrur på tv-en etter 30 minutter
Tidligere undersøkelser Quadriga har gjennomført viser at 50 prosent av hotellgjestene skrur på tv-en i løpet av den første halvtimen etter at de har våknet. 93 prosent skrur den ikke av igjen.
– Denne type underholdning er uten tvil en viktig del av fremtiden for hotellbransjen. De hotellene som tilbyr den hotteste teknologien vil være mer attraktive for gjestene, sier Berg.
Han forteller at stadig flere hoteller rundt om i verden nå installerer siste generasjon LCD-TV: HDTV, som kan tilkobles dvd, digitale kameraer og egen Playstation med tilgang til spillbibliotek.
– I fremtiden kan du få utdelt en egen iPod med ferdignedlastede sanger, eller du får mulighet til å koble til din medbrakte iPod – og vips har du din favorittmusikk på rommet, forteller Berg.
(Pressekontoret)
Denne saken er skrevet av Pressekontoret for Quadriga. Pressekontoret har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.