Store hotellprosjekter
Den sjette reiselivsmessa på Norges Varemesse på Lillestrøm fikk god mottakelse, selv om arrangøren opplevde nedgang i besøket på vel 4.000 besøkende. – 32.274 personer var innom i løpet av de fire dagene, mot 36.465 i 2007. Det var spesielt søndagsbesøket som var dårligere. Kanskje nysnø og sol fikk en del til å velge skituren i stedet for innedag hos oss, sier prosjektleder Synnøve Rogne.
![]() |
Choice var den eneste av de store hotellkjedene her i landet, som var representert på årets reiselivsmesse. |
- For bransjen hadde vi en veldig bra fagdag på torsdag. Med en økning fra i fjor og med tilbakemeldinger om at dette var den beste fagdagen som har vært, sier Rogne.
God respons
Informasjonsansvarlig Hege M. Frøshaug er godt fornøyd med gjennomføringen av årets messe og sa til Romerikes Blad etter messen at hun var fornøyd.
– Alle utstillere jeg har snakket med synes de har fått god respons fra publikum. Ikke minst gjelder dette Stena Line, som satser stort med egen scene og mange kjente underholdere.
– Burde ikke store aktører som Ving og Star Tour delta på en messe som dette?
– Det må selskapene selv avgjøre, men de satser vel annerledes og bruker store ressurser på nettsidene sine. Det er nok viktigere for mindre og nesten ukjente selskaper å være til stede. Et godt eksempel er det lille selskapet Peru Reiser, som har fått et kjempefint oppsving etter å ha markedsført seg gjennom oss og messen i to år, sier Hege Frøshaug.
Andre eksempler er Torsætra på Øste Toten som opplevde rush av turistbusser etter å ha deltatt på messa på Lillestrøm i 2007.
Hoteller
Synnøve Rogne og hennes mannskap gjorde i høst et forsøk på å selge inn et hotelltorg til de store hotellkjedene.
- Det var bare Choice som slo til av de store. De, Nor Hotells og Your Hotell Norway var med. Den resterende del av bransjen valgte i stedet å stå sammen i paviljongene til de geografiske områdene de tilhører. Men sånn er det. Noen gang slår markedet til på ideene – noen ganger ikke, sier Rogne, som allerede har satt i gang sitt mannskap og sin etterkommer med planleggingen av neste års Reiseliv.
- Vi må snu trenden slik at besøkstallet stiger igjen. Men når det er sagt er det bedre å ha 30.000 genuine kjøpere innenfor dørene enn 40.000 besøk med bare 30.000 som er genuint interesserte i å handle ferie, sier Synnøve Rogne i Norges Varemesse.
Hotellsatsing i Trysil
På standen til Hedemark fant vi ildsjelene i Trysil og Trysilfjellet. Selv om fjellet snart er dekket med skiheiser, hytter, nedfarter og hoteller er det plass til mer. Radisson SAS er nå i ferd med å fullføre et stort byggeprosjekt i skibygda. Det samme er konkurentene i Choice.
Det er ikke Choice som bygger Quality Spa og Resort Trysil, men Etstatia. Prosjektet i Fageråsen blir på 20.000 kvadratmeter og får 200 leligheter, som enkelt kan gjøres om til 360 hotellrom. Her bli det svømmebasseng og aktivitetsområder samt et treningssenter. Hotellet vil stå klart til bruk i løpet av 1. halvår av 2009.
Radisson SAS sin gigant blir på 33.000 kvadratmeter og vil åpne før julen ringes inn i år. Da har kjeden brukt 500 millioner kroner på et 157 meter langt bygg som inneholder 210 rom/Leiligheter som er designet slik at de enkelt kan gjøres om til 330 rom.
Hotellet vil være smekk fullt av aktivitetsmuligheter for de som ikke vil i bakken eller vil ha et avbrekk fra den hvite snøen, som nesten alltid dekker den tradisjonsrike skibygda ved svenskegrensa.
Luksus
På toppen av det nye Radisson SAS-hotellet vil det komme en kongesuite å hele 160 kvadratmeter. Det snakkes om priser på opptil ni millioner kroner per leilighet. Her får man da også aktivitetstilbud i den snøløse årstiden. Blant annet et stort badeanlegg med klatrevegg og en surfebølge som det finnes maken til på cruiseskipet Freedom of the Seas. Det vil bli egen spa og relaxavdeling i tillegg til spisesteder for enhver gane – hele sju stykker. Når bygget står klart til å ta i mot gjestene på slutten av dette året regner man med at totalfakturaen er på tett oppunder 600 millioner kroner. Hotellet vil ha rundt 70 årsverk.
Trysilfjellet får flere nye hotellsenger når både Radisson SAS og Choice åpner førsteklasses hoteller i skibygda.
Choice var den eneste av de store hotellkjedene her i landet som var representert på årets reiselivsmesse.
Spa hoteller er inn. Mange hoteller satser på dette både her hjemme og utenfor Norges grenser. Hotell Baltic Sea i Jurlamala ved Riga hadde egen massør medbrakt.