Måltidsindustrien inn i fremtiden

Publisert Sist oppdatert

Det blir minst ett stort og flere små seminarer hver dag under SMAK 2011, 8.–11. februar.

Hovedseminar

’Måltidsindustrien inn i fremtiden – megatrender fremover’, er hovedtemaet som favner både dagligvare, convenience og horeca på åpningsdagen 8. februar. Foredragsholderne kommer fra Meny/Ultra, Eurest, Choice, Marché og Tine. Spirit Consulting innleder om megatrender.

Samme dag blir det flere småseminarer i regi av Spirit Consulting: ’Nye spisemønster – fra tradisjon til spisesituasjon’, ’Konsekvenser for spisemønstre. Frokost – lunsj – middagsmønsteret endrer seg’, ‘Hvordan vil kortreist mat påvirke utviklingen i vår bransje fremover?’ og ’Kundestyrt utvikling. Hva driver kundene våre?’.


Robert Hegvik er en av fem frokostkokker i sving i restauranten.





Matomsorgsdagen

Onsdag 9. februar arrangeres Matomsorgsdagen av Kost- og ernæringsforbundet, samme dag som NM for institusjonskokker, i samme regi. Seminarets temaer er presentasjon av vinneren av Matomsorgsprisen 2010, som kåres 20. oktober i år. Fagdelen vil befatte seg med intern og ekstern logistikk i stort institusjonskjøkken (sentralkjøkken), samt erfaringer med vakuumeringsmetodene.

Avslutningsvis utdeles ’Matomsorgprisen 2011’.

Convenience

Torsdag 10. februar får convenience og fast food sitt eget seminar, med franchise som tema. En stor franchisegiver gir til beste erfaringer, og en av franchisetakerne sine erfaringer.

Viderere får vi høre om ’Statoil i conveniencekanalen’ ved Ina Strand, direktør Customer Offer COPR NO CO, Statoil Norge AS. Vi får også vite ”Hvorfor BEST er best?” – ved Alexander Münster, daglig leder av frittstående bensinstasjonskjede med stor suksess.

Menyspråket

Torsdag står også menyspråket på seminarprogrammet: Menyen er det viktigste kortet du har på handa i kommunikasjonen med gjesten. En god meny, gjør oppgaven enklere for servitøren. Hvordan kan vi øke verdien av menyen? Hvilke virkemidler har vi til rådighet når vi skal lage en meny? Et praktisk seminar i regi av Stiftelsen Norsk Matkultur, der Harald Osa foreleser og leder diskusjonen om salg, identitet og menyspråk.

Horecaseminar

På avslutningsdagen står horeca på programmet. Hovedtemaet er ’Nye muligheter og nye krav’. 1. del av seminaret er ’Mat som posisjoneringsstrategi. Frokost i strategisk perspektiv’, ved adm. direktør Bjarte Gjerde, Rica Nidelven Hotel i Trondheim.

2. del har tittelen ’HACCP-styrt hygiene og matsikkerhet’, ved adm. direktør Arne Dalseng, BFSN.

Seminaret avsluttes med utdeling av prisene for ’Årets hotelleder’ og ’Årets restauratør’, kåret av en jury oppnevnt av NHO Reiseliv og bladet Horeca.

Fredag 11. februar står forkostrestauranten i Rica Nidelven Hotel, femdobbelt vinner av ’Twinings Best Breakfast’ – prisen for Norges Beste Frokost, på programmet.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS