Gladmatfestival med regn og god mat

Publisert Sist oppdatert

 

 

 

























Det årlige besøkstallet på Gladmat ligger rundt 250.000 mennesker. Trolig noe mindre i år grunnet været. Årets festival var den 12. i rekken og understreker bare at den har sin berettigelse. Folket strømmet til med paraply og regnklær.

VARIERT

Opplegget er enkelt. For en rimelig penge skal folk kunne kjøpe seg små retter med lokal mat for å lære å kjenne flere smaker og muligheter. Forresten – maten er ikke bare lokal. Det var et riktig utvalg av mat med smaker fra fjerne himmelstrøk, men de aller fleste var laget på lokale råvarer.

Selv falt vi for pannekake med pinnasteik. En noe søtere liten pannekake stekt på takke, der man drysser oppstykket pinnekjøtt over pannekaka før man snur den på takka.

HELE BUTIKKEN
For andre år hadde Helgø Matsenter tatt med seg ansatte til Gladmat og laget restaurant. Drøyt 700 gjester satte seg til bords i Gladmatrestauranten til Helgø og United Wineries hver dag. I cavabaren på utsiden hadde det til sammen gått med 3000 flasker spanske bobler. Det var oversikten de hadde lørdag formiddag.

– Dette er en morsom avveksling for oss alle. Her er alle med fra toppsjef til kassadamen, ler markedssjef Oddvar Hanasand, som i år hadde utvidet restauranten fra 80 til 140 sitteplasser. Her var det åttemanns bord der det sjelden aldri var en tom stol for servitørene passet på å fylle opp ledige stoler etter hvert som folk hadde spist sin rett til ca 200 kroner.

– responsen var som et eventyr og vi har aldri fått så mye skryt, sier Hanasand og Hotellmagasinets utsendte føyer seg inn i rekke av de som vil skryte.


Kokk Halvor Hedenstad hos Helgø Matsenter serverte mat alt det remmer og tøy kunne holde under Gladmat.



– Køen har begynt hver dag klokken 12, og vi har kjørt på med det remmer og tøy kan holde, sier Knut Roar Wiig i United Wineries. Samtidig har han fått topp tilbakemeldinger fra myndighetskontrollene som har vært.

De erfarne kokkene til Helgø hadde mye av mat på lager.

– Vi har mat nok, sier Halvor Hedenstad. Enkelte andre stands måtte etterfylle kraftig fordi de solgte mer enn forventet. Osteprodusenten Den Blinde fra Ås dro hjem etter at de gikk tom for ost allerede fredag kveld, kunne arrangøren opplyse.

MATPRISEN 2010

Under åpningen av Gladmatfestivalen gjorde Bjørn A. Stangeland fra Chaine de Rôtisseurs Rogaland som han har gjort ni år tidligere. Han delte ut Matprisen. Den gikk til kokken Kjartan Skjelde, med følgende begrunnelse:
• Kjartan Skjelde var med på Det Norske Kokkelandslaget som vant Olympiske Leker for kokker i Erfurt i Tyskland i 2008
• Kjartan Skjelde er medeier og kjøkkensjef på Tango – blant landets ledende restauranter, der de siden starten har brukt norske og lokale råvarer.
• Kjartan Skjelde er kreativ og nytenkende, en verdig representant for det Nordiske kjøkkenet. Han veileder lokale produsenter med å utvikle produkter og råvarer slik at de finner veien til et bredere marked og han er en sentral kraft på Gastronomisk Institutt, der han inspirerer sine kolleger til å strekke seg lengre.

Skjelde fikk seg en stor overraskelse da han ble ropt frem til scenen for å motta prisen, han var tilstede på åpningen som følge til Ingrid Espelid Hovig.

– Jeg lover å fortsette arbeidet med råvarer og kvalitetsmat, sa Skjelde i sin takketale.

INNOVASJONSPRIS

Innovasjonsarena Gladmat er et resultat av samarbeid mellom Måltidets Hus, Gladmat, Innovasjon Norge og NCE Culinology. Syv bedrifter hadde i år plass på Innovasjonsarena Gladmat. Bedriftene var: Angus Gardskjøtt, Kystvilt, Reppens Bakeri, Stangeland Mølle, Stange Kylling, Skinka fra Suldal og Varangervilt. NCE Culinology ønsket å anerkjenne en av bedriftene som er med på Innovasjonsarenaen med en tildeling av Innovasjonsprisen for 2010.

Juryen til prisen bestod av: Audun Rake fra Innovasjon Norge, Hanne Berentzen fra Ostehuset, Johanne Brendehaug fra TINE og Anne Siri Høiland fra NCE Culinology.

Disse kom fram til at Stange Kylling skulle ha den prisen med følgende begreunnelse: De er en bedrift som har hatt en flott omsetningsvekst de siste årene. De første årene ble produktene hovedsakelig solgt til utvalgte restauranter, men produktene er nå å finne i alle kjedene og mange steder i landet. Fokus på kvalitet går igjen i alle leddene av verdikjedene. Kyllingene har god plass og får for som gir best mulig kjøttkvalitet. Kyllingproduktene er av ypperste kvalitet og er smakfulle og møre. Siste året så har de lansert en serie ferske, ferdige sauser som er klar til bruk etter kort oppvarming. Både kyllingproduktene og sausene har en flott design, som framhever produktet og det er også lagt vekt på god informasjon og historiefortelling. Bedriften er også godkjent av Matmerk, og kan bruke Spesialitetsmerket på Landkylling, sauser og kraft.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS