Prisdryss for vann fra Snåsa

Til nå ha Snåsa først og fremst vært kjent for varme hender. Nå skal det også bli kjent for sitt kalde og friske vann.

Publisert

Snåsavann AS håver inn designpriser for sin unike og spesialdesignede glassflaske med merkevaren «Snåsa Naturlig Mineralvann», og har nå også vunnet bronse i FineWaters internasjonale smakskonkurranse i Equador.

Glassflasken med «Snåsa Naturlig Mineralvann» har i løpet av kort tid vunnet førsteplass i designkonkurransen The Dieline Awards 2018, gull i designkonkurransen Visuelt 2018 og sølv i European Design Awards 2018.

– Produktet kjennes moderne og tidløst, urnorsk og samtidig internasjonalt, er Visuelt-juryens kommentar.

NB: Saken fortsetter under bildet.

– Ikonisk resultat

Den unike flasken ble lansert høsten 2017, og er designet av OlssønBarbieri.

– Vi er veldig stolte over resultatet vi har skapt i samarbeid med Snåsavann AS og ildsjelene i Snåsa som oppdaget kilden. Prosjektet har hatt ambisjoner om å markedsføre rent norsk vann til utenlandske markeder siden starten og da er det betydningsfullt at produktet resonnerer med flere internasjonale juryer. Det unike ved dette produktet er at vi har kunnet formgi den fysiske flaskeformen slik at den integreres sammen med den visuelle identiteten. Resultatet er en ikonisk, men sober glassflaske som bringer med seg referanser til lokal historie samtidig som den føles tidløs og moderne, sier Henrik Olssøn.

Da Mohamed Sambou, gründeren bak Snåsavann AS, kom til Snåsa i 2008 fikk han smake et vann han mente måtte være et av verdens aller beste – et vann han ønsket å dele med hele verden. Han lette etter den perfekte vannkilden med velsmakende vann av beste kvalitet – og den fant han!

Bronse for smak

Grunnvannskilden ”Snåsa” er plassert i skjermede skogsomgivelser i utkanten av Snåsa. Det krystallklare vannet har meget lavt mineralinnhold, en pH-verdi på 6,7 og kan trygt drikkes av alle. Vannet er også tilgjengelig med kullsyre for dem som foretrekker det.

Etter mange års jobbing er Sambou nå enda et steg nærmere å nå målet om å dele vannet med verden. I slutten av mai var vannet fra Snåsa nemlig en av deltakerne i The FineWaters International Water Tasting Competition 2018, som ble holdt i Equador, og resultatet ble en svært imponerende bronse.

– Det var svært tett i teten mellom deltakerne i denne kategorien, bare 0,4 poeng skilte tredjeplassen fra førsteplassen, sier Michael Mascha i Fine Water Society.

Klare for horeca-markedet

Flere hoteller og restauranter har allerede vist interesse for den unike flasken med det krystallklare og velsmakende vannet. Dessuten har Snåsavann AS stor tro på at eksportmulighetene er mange.

– Vi ønsker å selge vannet vårt til både det nasjonale og det internasjonale markedet, og er allerede i kontakt med salgskonsulenter og mulige samarbeidspartnere i Dubai, Kina, Indonesia, Belgia og Tyskland. Det blir en hektisk, men svært spennende sommer, sier gründer og CEO Mohamed Sambou.

Powered by Labrador CMS