Norsk-spansk designarmada
Salgssjef Roberto Garcia i Andreu World var i Norge for litt siden for å konfirmere samarbeidet med sin nye Norges-agent og importør, Canvas i Oslo. Garcia representerer en av Spanias største og mest kjente aktører innen møbeldesign til offentlige miljøer verden over, ikke minst hoteller. Den over 50 år gamle produsenten har opparbeidet sin status gjennom fokus på flott design, høy kvalitet og lave priser. Kombinasjonen er vanskelig for de fleste, men Andreu World har vunnet priser for nettopp dette i inn- og utland.
SPANIA–ITALIA
Spania og Italia har som regel lite godt å si om hverandre, og ordkrigen begrenser seg ikke bare til fotballsupportere. Garcia smiler litt, og minner om at det tradisjonelle fiendskapet mellom de to land gjør seg gjeldende på mange slags måter, også i hans fag.
– Mange kunder holder seg orientert om trender i Italia, for trendsettere må vi innrømme at italienerne er. Men så kommer italienske kunder heller til oss for å handle, ler en tydelig stolt spanjol.
Jo da, Spania markerer seg om dagen som noe ganske annet enn et appelsindyrkende ferieland. Likeledes seiler Andreu World i medvind og lever glade dager. Derfor får gjerne modellene deres et matchende navn – som Happy, Smile, Don’t Worry osv. Under samme, optimistiske stjerne ble nylig en ny produksjonslinje for utendørsmøbler satt i drift.
– Konkurransen er tøff, ikke bare i forhold til Italia. Derfor tilbyr vi kvalitetskontrakter, uansett om vi leverer til femstjernershotell i Oman eller kriminalretten i Bronx. I Bronx konkurrerte vi både med italienere og tyskere.
– Selv kjeltringer skal sitte ok, sier Garcia.
RELASJONSBYGGER
Janniche Dyrø i det tiårige, Oslo-baserte familiefirmaet Canvas er ikke helt sikker på hva hun skal kalle seg i sammenhengen, men lander likevel på ”selger”, og er dessuten fotokunstner. For egen del legger redaksjonen til at Janniche Dyrø er en ekte kontaktskaper og relasjonsbygger, med velutviklede evner til å bringe både tilreisende spanjoler og formidlingskåte journalister trygt inn i trivselens midtpunkt.
Å opplyse leserne om at hun er opptatt av møbeldesign er en selvfølgelighet på grensen til det tåpelige.
Markedet hennes er det offentlige miljø, hoteller, institusjoner, flyplasser, terminaler, kjøpesentre osv. Canvas har riktignok merket pågang også fra privatpersoner, fordi møbler til offentlige rom jevnt over holder best kvalitet.
– Men også fordi ”offentlige” møbler ofte ligger forut for sin tid og er mer spennende.
– I tillegg er møbeldesign rett og slett moro, særlig når man har å gjøre med dyktige produsenter som tenker riktig og langsiktig, sier Janniche Dyrø.
– Mange er blitt klar over at møbler er profilering og blitt mer profesjonelle på nettopp det. Hvorfor? Fordi fra det øyeblikk du går inn i et hotell eller bedrift bruker du 30 sekunder på å danne deg et bilde og oppfatning av stedet. Møblene er viktig for totalopplevelsen, og de sier mye om hvordan stedet tenker på sine gjester.
– I utlandet har designhotell blitt et begrep. Og bare vent, snart kommer det til Norge også.
– Går det an å bli henført av møbler?
– Ja, opplagt. For en stund siden var jeg på korkonsert i en kirke, og husker mer av stolene enn musikken. Men jeg er vel hjernevasket, ler Dyrø.
– Finnes det sensuelle møbler?
– Ja! Hm, jeg tenker på noen store stoler man nesten må ligge i litt Zsa Zsa Gabor-aktig. I dem blir selv tante Olga sexy.
 ,