Landsdesignerne
Åpningen var i desember i fjor. Da hadde ekteparet brukt alle ferier de siste tre - fire årene med å innrede sitt nye hotell. Før de kom til Norge, jobbet ekteparet som grafisk designer og interiørdesigner i Amsterdam, men de hadde et ønske å gjøre noe annet for å få utløp for sin kreativitet. De ville lage noe helt spesielt, et kvalitet- og designhotell med stor vekt på de små detaljer. Av den grunn har det tatt tid å innrede rommene, tiltross for at det kun er fem av dem på Herangtunet. Stedet ligger i stille skogsterreng midt mellom Fagernes og Beitostølen i Øystre Slidre i Valdres.
Temarom
Hvert rom er innredet etter tema med elementer som er typiske for forskjellige land. Herangtunet har fått et canadisk rom med rupanel, brune dype skinnstoler og skinnfeller på gulvene. Et rom er kjølig islandsk, beskrevet som et rom for sinnsro, renhet og lys og dette rommet er også stedets brudesuite. Et rom er fransk, inspirert av Ludvik XVI. Det svenske rommet er nostalgisk og romantisk, inspirert av Elas Bescows verden hvor Tante Grønn, Brun og Fiolett regjerte. Her er det rom for eventyr og fortellinger – og barnerommet som ligger i tilknytning, er innredet som en kopi av Villa Villekulla. Selvsagt har de et nederlandsk rom med elementer fra Nederland. Nøklene henger på et knippe med bittesmå tresko. Fargepaletten er holdt i tradisjonelle nederlandske farger som Broeker grå, Hindelooper og gammelnederlandsk blå med et hint av Delft blå.
Innredningen av alle rommene er blitt gjennomført ned til minste lille detalj. Det er blant annet derfor det har tatt tid å bli ferdig.
– Vi har brukt mye tid på å planlegge og å innrede hvert rom, folk er forskjellige og ønsker å oppleve forskjellige kvaliteter, mener Marco. For eksempel er det franske rommet faktisk helt fransk med innredning kjøpt i Frankrike.
– I dette rommet er meningen at gjestene skal kunne føle seg som en fransk konge eller dronning, sier han.
Lutter velvilje
– Og hvordan finner et nederlandsk par et sted som Herangtunet?
Som i så mange andre sammenhenger dreier det seg om tilfeldigheter.
– Jeg var på bilferie i Norge - og tok feil av veien… og så fikk jeg øye på et ”til salgs” skilt. Jeg tok kontakt med megleren og forstod at dette var stedet for oss, smiler Marco. Herangtunet består av flere gamle bygninger, selve hotellbygningen ble bygget på 90-tallet i tradisjonell valdresstil. Opprinnelig som atelier for kunstnere. De andre bygningene på tunet er blant annet i bruk av lokale kunsthåndverkere og det blir arrangert sommerutstillinger i lokalene. Ekteparet har ikke lagt karrieren innen interiør- og grafisk design helt på hyllen, i tillegg til hotelldriften driver de firmaet Best Konsept &, Interiør Design og har blant annet hatt oppdrag med innredning av kafélokaler i nærmiljøet.
Familien Robeerst har bare positivt å si om den kommunale saksbehandlingen.
– Det gikk utrolig raskt og smertefritt og få godkjent planene for stedet, skaffe seg oppholdstillatelse og så videre. Byråkrati er nærmest fraværende i forhold til hva vi er vandt med fra Nederland, sier Marco. Saksbehandlingen tok to uker.
Trender i tiden
– Generelt tror jeg innredning blir mer og mer viktig for hotelldriften. Folk er lei av like kjedehoteller, sier Marco. En annen ting er det generelle nivået på norske hoteller. Marco er ikke imponert.
– I de store byene er kvaliteten bra, men kommer du utover på landet kan du støte på mye rart, sier han. Og ikke minst har han gang på gang blitt overrasket over kvaliteten på mat som serveres til turister. Her mener han det er mye å hente i å høyne kvaliteten.
I tillegg til de fem designrommene, tilbyr de en leilighet med egen inngang. Kjøkkenet og restauranten har kapasitet til å ta 30 gjester og maten er franskinspirert mikset med norsk stil. Driverne vil at hotellet skal være lite og intimt – og hjemmekoselig.
– Vi hadde en gjest som bodde her i 17 dager, forteller han, hun gråt da hun dro. Slikt kan bare skje på et lite og personlig sted som vårt.
Bruker internett
Herangtunet bruker kun internett i markedsføringen.
– Vi har mange Nederlandske gjester og de finner oss via nettet. Når det gjelder de norske gjestene har de ofte hørt om stedet via ”jungeltelegrafen”, smiler Marco. Per i dag er rundt 80 % av gjestene nederlandske, men det kommer stadig flere nordmenn til tunet i skogen.
Han er svært optimistisk for fremtiden og forteller at de har hatt besøk av et par av de største nederlandske livsstilmagasinene.
– Vi regner med at det vil resultere i enda høyere belegg, avslutter Marco Robeerst.