En kjede for alle
Astmatikere og allergikere har ikke alltid en like enkel hverdag, og det er langt fra alle hoteller som kan tilby rom som folk ikke blir syke av. Samtidig har enkelte hoteller valgt å utestenge gruppen røykere. Men Scandic ønsker å være en inkluderende kjede hvor det skal være rom for alle, uansett. Derfor er både røykere og allergikere like velkomne.
- For oss ville det være feil vei å gå å utestenge grupper, det gjelder også røykere, understreker Bjørn Rummelhoff i Scandic.
Astma og allergi
Norges Astma og Allergiforbund (NAAF) har utarbeidet en liste over de fleste hoteller i Norge, med tanke på hvilke som er tilrettelagt for astma og allergi, men også for funksjonshemmede. Det er bare ett eneste hotell på denne listen som kan tilby rom som er godkjente av NAAF i samarbeid med Teknologisk Institutt (TI), og det er Scandic Byporten.
- Det er det eneste av våre hoteller som er godkjent, ja, men vi bygger nå om våre hoteller etter denne standarden. Scandic Hamar er ett av våre nyeste prosjekter, og som vi er riktig stolte av, og også her er rommene og fellesarealene bygd opp etter samme kriterier, selv om vi ikke har fått den formelle godkjenningen fra NAAF og TI, forklarer Rummelhoff.
Det kan kanskje oppfattes som et paradoks at Scandic-kjeden til tross for den massive satsingen for tilrettelegging for astmatikere og allergikere, likevel ikke vil innføre røykfrie hoteller.
- Vi har systemer som gjør at vi sikrer at de røykfrie rommene forlir røykfrie. Alle fellesarealer er røykfrie, og med god ventilasjon sikrer vi likevel at inneklimaet blir godt for astmatikere og allergikere, sier Rummelhoff.
Funksjonshemmede
Funksjonshemmede er mye mer enn rullestolbrukere, og hos Scandic har man tilrettelagt for alle slags funksjonshemminger.
- Noen av tiltakene vi har gjort er små detaljer, som å plassere kikkehull i døra lengre ned, slik at en som sitter i rullestol kan se hvem som står på utsiden. På både Scandic Byporten og Scandic Hamar har vi også senket brannskapene slik at de kan nås av rullestolbrukere, vi har selvsagt montert teleslynge og alarm med både lys og lydsignal, sier Rummelhoff.
Alle handicap-rom plasseres nært rømningsvegene, og dermed har hotellet full kontroll på hvilke rom det bor forflytningshemmede.
- På innsiden av døra plasseres nøkkelkortet, og dermed vet vi til enhver tid om gjesten oppholder seg på rommet sitt. Årsaken til dette er at i tilfelle brann vil alle forflytningshemmede og andre som trenger assistanse få hjelp først, sier Rummelhoff.
Rommene for forflytningshemmede finnes også både som røykerom og som røykfrie rom.
- Vi har erfaring for at det er mange rullestolbrukere som røyker, og vi skal ha plass til alle, uansett, sier han.
Sikkerhet
Dersom noen skulle trenge assistanse på rommet, så finnes det snoralarmer, og Rummelhoff er tydelig stolt over selvslukkende søplekasser.
- Dersom noen skulle putte sigaretter eller andre brennende gjenstander i søplekassa på rommet, så har vi nå fått nye søplekasser som automatisk reagerer ved varme, og som lukker seg og kveler varmen, smiler han.
Også TV-apparatene er nøye overvåket, og blant annet på Scandic Solsiden har man montert brannslukkere inni TV-apparatene.
- Vi har gode rutiner for renhold også av TV-apparater, men likevel vet vi jo at TV-apparater er brannutsatte. Derfor har vi altså brannslukkere inni TV-apparatene, som reagerer hvis TV-en blir for varm, og slokker brannen. Hvis brannslokkeren utløses sendes det feilmelding direkte til resepsjonen som får melding om at TV-apparatet er ute av funksjon, sier Rummelhoff.
Kuttet ut bomullstekstiler
Alle tekstiler er brannsikre, både gardiner og sengetøy, og etter en lang periode hvor bomull vær nær sagt enerådende på markedet, er det nå helt andre materialer som brukes.
- Gardinene lages av gamle Volvo-deler. Det er et plastlignende materiale, og alt er gjenvinnbart, og altså gjenvunnet av noe annet. Miljø er svært viktig for Scandic, forklarer han.
Bomull ble i følge Winther og Rummelhoff kuttet ut av flere årsaker. En av årsakene er bruken av kjemikalier på bomullsstoffer, noe som ikke er bra verken miljømessig eller i forhold til risiko for allergi og astma.
- For ti år siden trodde vi at bomull var rent, naturlig og det beste man kunne bruke. Men senere har vi blitt klar over at bomullsindustrien i stor grad benytter barnearbeid. Dessuten produseres bomull ofte i områder hvor tilgangen på rent vann i utgangspunktet er dårlig, og i bomullsproduksjonen benyttes enorme mengder med rent vann, som ellers kunne blitt brukt til drikkevnn. Og som om ikke det var nok så brukes det mye krom til fargeprosessene, og dette er et giftig stoff. I dag bruker vi derfor helst andre materialer enn bomull, sier Rummelhoff.
Resirkulerer det meste
Det er 10 år siden at Scandic-kjeden som eneste hotellkjede i Norge fikk Svanemerket, og miljøsatsingen har ikke avtatt. Bjørn Rummelhoff har vært en pådriver i miljøarbeidet i alle år, i følge Trine Winther.
- For at man skal lykkes med en slik satsing kreves det selvsagt engasjement i hele organisasjonen. Alle de ansatte må kjenne til hva vi gjør og hvorfor. Men jeg vil likevel si at vi aldri hadde lyktes hvis vi ikke hadde hatt en slik ildsjel som Bjørn til å drive arbeidet fremover, sier hun.
Resirkulering av møbler og inventar er et viktig bidrag i miljøarbeidet, og det meste gjenvinnes.
- Vi har en avtale med kontormøbelprodusenten Hov-Dokka som leverer møbler og inventar, og som tar i mot det vi skifter ut og resirkulerer det til nye produkter. Møblene har ofte en brukstid på 6-10 år, og da resirkuleres det og blir til kurs- og konferansemøbler. Noe kan leveres til andre hotell, og når møblene omsider kommer til slutten av sin resirkuleringstid ender de som bruskorker, smiler Rummelhoff fornøyd.
Satser på økologisk mat
Satsingen på miljø har pågått i Scandic siden 1994, og man finner stadig flere satsingsområder. Som et ledd i miljøsatsingen har man valgt å stille krav til leverandører av varer og tjenester.
- Vi har blant annet stilt krav til vaskemidler, som igjen har krevd at hele konseptet tilpasses miljøvennlig renhold. Også ved oppussing av hoteller har vi stilt krav til leverandører, og Pergo ble blant annet Svanesertifisert som følge av krav stilt av Scandic, forteller Winther.
Når Scandic i dag er helt i Norgestoppen når det gjelder satsing på miljø, så har ikke det skjedd ved tilfeldigheter.
- Det må ligge i hele kulturen i organisasjonen. Vi må ligge i forkant, og det krever kontinuerlig opplæring og motivering av våre ansatte, sier hun.
Ett av Scandics nyeste satsingsområder innen miljø er økologisk mat. Scandic har lenge forsøkt å satse på økologisk mat, men det har ikke vært helt enkelt.
- Vi har rett og slett slitt med for ustabil tilgang på økologiske matvarer. Det produseres for små kvanta til at leverandørene kan garantere at vi får det vi trenger til enhver tid, forteller Freddy Bruu, F&B Manager i Scandic.
I tiden som kommer ser det likevel ut til at økologisk mat kan bli en vesentlig del av Scandics frokostbord og øvrig matservering.
- Vi har tatt mål av oss til å ha i alle fall noen økologisk matvarer, men det har vært vanskelig å reklamere for mye for det, siden vi ikke alltid kan være sikre på hvor mange ulike produkter vi får, sier Winther.
Helt nytt konsept Trine Winther og Freddy Bruu kan i løpet av året tilby en shop med det aller mest nødvendige på Scandic-kjedens hoteller.
I sin iver etter fornøyde kunder har Scandic gått i en retning som foreløpig er ny på norske hoteller. Scandic Shop vil etter hvert bli et begrep for Scandics gjester. Foreløpig er det noen få hoteller som har fått dette, men resten står for tur.
- Scandic Shop skal ha stor bredde, men lav dybde i varesortimentet. Målet er å være et tilbud for alle som har glemt tannbørsten eller ønsker en rask matbit uten å gå i restauranten. Kundeundersøkelser har vist at mange gjester savnet muligheten spesielt for tilgang på sunn, rask mat. Spesielt kvinnelige forretningsreisende syns mange ganger at det kan være ubehagelig å gå i restauranten alene, og undersøkelsene våre viste at alternativene for dem enten var nærmeste kiosk eller bensinstasjon, eller å ikke spise i det hele tatt, sier Winther.
For å håndtere Scandic Shop valgte Scandic å hente inn kompetanse fra detaljhandelen, og Bruu har vært en aktiv deltager i utformingen av de nye butikkene.
- Vareplasseringen og utformingen av arealet er viktig. Vi ønsker å tilby sunne og gode varianter, men selvsagt skal det også være tilbud om sjokolade for dem som vil ha det. Vi har gaveartikler, klær, hygieneartikler, og selvsagt mat og drikke. Butikken er lagt opp til selvbetjening, og varene betales i resepsjonen. Det ansettes ikke egne folk for å betjene i butikken, forklarer Bruu.
Konseptet er ment å være mest mulig likt på alle Scandic-hoteller på sikt, og det gjør at enkelte hoteller må igjennom en ombygging rundt resepsjonsområdet før man får plass til Shopen.
Service til gjestene
Scandic Shop er et grundig gjennomarbeidet konsept, og målet er å yte enda bedre service til gjestene.
- Vi har litt av alt, og det skal være mulig å få det man trenger uten å forlate hotellet. Spesielt ser vi at mange forretningsreisende har et travelt program, og ikke ønsker å bruke tid på å dra ut for å få tak i nødvendige artikler eller mat, sier Bruu.
Noe av det som er spesielt med mattilbudet på hotellet er at dette ikke er de samme triste baguettene som man får på en hvilken som helst bensinstasjon.
- All maten lages på hotellet. Det skal være kvalitet og ekthet over varene. Vi har gjort noen undersøkelser som viste at nettopp det med egenprodusert mat var viktig. Gjestene ønsker god kvalitetsmat, selv om de ikke nødvendigvis ønsker å spise i restauranten, sier Bruu.
Prisene i Scandic Shop er på linje med kioskpriser, ikke hotellpriser.
- Prisene må ligge på nivå med konkurrentene, og Shopen konkurrer ikke med restauranten, men med Narvesen og andre kiosker, sier Winther.
Også i Shopen er både økologisk mat og miljøvennlige løsninger viktig, blant annet består emallasjen som brukes til å pakke inn maten av maisstivelse, ikke plast.
- Vi vet at kundene har lettest for å plukke varer fra høyre, så vi har valgt å plassere de sunneste løsningene fra høyre, for å bidra til valg av sunne løsninger, samtidig som vi selvsagt har tilbud også om mer usunne varianter. Det er ikke vår oppgave å nekte folk sjokolade eller røyk, men vi prøver å hjelpe folk til riktige valg, smiler Bruu og Winther, hos hotellkjeden som har plass til alle.