Drømmeprosjektet

Publisert Sist oppdatert

En rekke spørsmål melder seg når et nytt hotell skal bygges. For Union Eiendomsutvikling og Choice Gruppen handlet det om at hotellet skulle være nytt, trendy og urbant.  Hotellet har fått 140 nye lekre, moderne hotellrom, samt fire flotte suiter. Det er tre fargerike møterom, treningsfasiliteter og en stor lounge. Planen er at gjestene skal kunne jobbe, sove, trene, møtes, le og trives i et moderne, urbant og effektivt miljø som preges av nye flotte løsninger og et friskt serviceinnstilt personale. For å referere hotellets internettside.

– For oss var dette det rene drømmeprosjektet, vi har hatt en kjempespennende prosess med en svært entusiastisk oppdragsgiver. Dessuten fikk vi fikk gjennomslag for (nesten alle) ideene våre, sier Nina og Helene.

Helhetlig tanke
HAEG HOLM er et interiørarkitekt- og møbeldesignfirma som skaper interiører og god formgivning der det ligger en bevisst og helhetlig tanke bak. Interiørene og produktene er funksjonelle, nyskapende og tiltalende. Å kunne tilby en helhetlig identitet for oppdragsgiveren, er et viktig poeng.

– En interiørarkitekt kan ha sin egen stil, men det er oppdragsgiver som kommer med ønsker og ideer. Vi vil vekke følelser og reaksjoner, at ingen stiller seg likegyldige til våre interiører, sier de.

Røft og praktisk

På hotellet er det stor variasjon i materialer og farger. Fondvegger i hotellrommene har fått spesialdesignet tapet. En for hver etasje, fargevalget er gjennomgående spennende og sprekt. Og for å illustrere variasjonen; hotellet har gulv i brunsort eik, gummibelegg, vevet vinyl-belegg, spesialdesignede tepper, fliser og slipt betong.

– Gulvet i lobbyen er i mørk slipt betong med lokalt tilslag av farget stein. Når du velger noe så røft og maskulint, er det viktig med de rette detaljene i tillegg. Det skal være sofistikert og elegant. Et hotell skal kunne favne alle, det må ikke virke fremmedgjørende, forklarer damene. Samtidig har man fjernet seg fra ideen om at hotellet skal være som ”hjemme”, nå skal det å bo på hotell være en opplevelse i seg selv, noe man kan fortelle om. Man skal bli overrasket.

Noen av forslagene duoen kom med, medførte lett bestyrtelse.

– Men som sagt, man må se alle delene sammen, først da kan man danne seg et inntrykk av det ferdige resultatet, sier Nina.

Hvem er gjesten?

For å få hotellet til å fungere optimalt, er det viktig å vite hvilke type gjester man får, og hvilke behov de har. Skal de bli lenge, er de på gjennomreise, er det forretningsfolk, er det barnefamilier som er gjestegrunnlaget, eldre, yngre osv. Med denne informasjonen kan interiørarkitekten begynne arbeidet.

– I tillegg er det svært viktig at vi kommer inn på tegnestadiet, da er det mye enklere å lage optimale løsninger, sier Nina.

Aktuelle spørsmål kan være; Hvor stort skrivebord eller garderobeskap er egentlig nødvendig? Hvordan få gjestene til å benytte hotellets lounge eller restaurant? Hva må til for å sluse dem i riktig retning?

Dekke flere behov

Hotellets første etasje skal ha flere funksjoner. Det er lobby og resepsjon, her skal det være frokostservering om morgenen, lunsjkafé midt på dagen og møteplass om kvelden. Kulturinstitusjonen Union Scene ligger vegg i vegg, så på kveldstid vil hotellet kunne bli det lokale møtestedet før og etter konsert.

– I dette lokalet har vi hatt fokus på forskjellige sittemuligheter. Vi har laget en miks med høye kvadratiske bord hvor man kan mingle om kvelden, halvhøye bord og langbord, hvor det er mulighet for sosialisering. Det siste er valgt med tanke på dem som reiser alene. Vi har arbeidet med å skape rytme i lokalet, siden det er langt og stort. For at folk skal trives, trengs kontraster i et miljø, avslutter Nina Hæg og Helene Holm.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS