De viktigste hotell-trendene
![]() |
- Skal et hotellprosjekt bli vellykket, må man ta hensyn til de viktigste trendene, sier Conrad Smith, en av Europas ledende hotellarkitekter. |
- De siste årene har vi sett en formidabel vekst innenfor spa-markedet. Likevel er det først nå det virkelig tar av. Kundene har blitt kjent med produktet, og vil i større og større grad etterspørre et spa-tilbud før de sjekker inn. Om få år tror jeg det vil bli en ren nødvendighet, i hvert fall for de dyrere hotellene, å kunne tilby gjestene spa.
Han mener samtidig at spa-konseptet kommer til å forandre seg.
- Før ble spa markedsført som et helsetilbud. Gjestene skulle ta spa fordi det var sunt for kroppen. Nå er fokuset mye mer på velvære og nytelse, etter at det har blitt mer stuerent med selvdyrkelse og luksus, sier Conrad Smith.
Og mens man før var på spa i flere dager, er trenden nå at folk vil ha kortere spa-opphold.
- Det vi kan kalle budsjett-spa er noe som kommer mer mer. Dette er enklere anlegg som tar mindre plass, beregnet mer på de som bruker spa-anlegget i noen timer. Dette kan like gjerne være folk som er på vei hjem fra jobben, som hotellets egne gjester. I takt med at folk blir stadig mer travle må hotellene ha tilbud også til korttidsgjestene.
Slik ser Reardon Smith arkitekter for seg nye Grosvenor Hotel i London, et prosjekt til drøyt én milliard kroner. Illustrasjon: Reardon Smith Architects
God mat
Conrad Smith, som akkurat nå er involvert i ombyggingen av luksushotellet Grosvenor House i London, mener også at å ha et godt mattilbud blir enda viktigere fremover.
- Det er ikke lenge siden hotellrestaurantene var det siste stedet man ønsket å spise. Mange hoteller droppet jo også à la carte-tilbudet, rett og slett fordi kundene sviktet. Nå er ting snudd helt på hodet – i byer som London og Paris er det gjerne på hotellene du finner de beste kokkene og den mest spennende matopplevelsen, sier han.
Og når gjestene får stadig mer penger mellom hendene samtidig som interessen for matkultur øker, advarer han mot å bli hengende etter med mattilbudet.
- Å bygge opp et skikkelig spisested er selvsagt en tung investering. Men det å ha et dårlig tilbud kan bli svært dyrt i lengden, tror Conrad Smith.
Tapere og vinnere
Den kjente hotellutvikleren har også synspunkter på hvilke hotellsegmenter som vil gjøre det best i årene fremover. Han ser dette i sammenheng med eksplosjonen innenfor lavprisfly de siste årene.
- Før brukte folk mye av reisebudsjettet på dyre flybilletter. Men med lavprisflyene har privatkundene fått mer penger å bruke på selve reisemålet. Mange prioriterer da en bedre hotellstandard, rett og slett fordi de har råd til det. Jeg tror at mellomklassehotellene, som verken er spesielt raffinerte eller spesielt billige, kommer til å bli skviset.
Han har derimot større tro på budsjetthotellene.
- Det vil alltid være et behov for rimelig overnatting. Men også her krever folk bedre og bedre kvalitet. Og noe av det mest interessante de siste årene har vært billigkjedene som bruker prefabrikkerte hotellrom i glassfiber. Disse tilbyr rimelig overnatting, samtidig som kvalitetsinntrykk ofte er bedre enn det folk vanligvis forbinder med billighoteller. Jeg tror denne typen hoteller fortsatt vil stjele markedsandeler fra de dyrere kjedene, særlig ved flyplasser og andre trafikknutepunkter.
Hotell som merkevare
En annen trend som blir mer og mer synlig i Europa er store komplekser med både hoteller, næringsbygg og boliger.
- Det interessante er at hotellene i disse kompleksene brukes som en merkevare for hele prosjektet, sier Conrad Smith.
- Hvis utbyggeren får med seg en kjent hotellkjede, gjerne i luksusklassen, vil det føre til at han kan kreve høyere leieinntekter for næringslokalene eller få en bedre pris for boligene. Her må hotellene bruke sin egen markedskraft for det den er verdt, sier han.
Utvalget er overveldende når et hotell eller en restaurant som skal fornye møblementet. Feil beslutninger kan bli svært kostbare. FOTO: Morgan Furniture
Husk det viktigste
Selv om Conrad Smith mener man må tenke på de viktigste trendene når en ombygging eller et nytt hotell skal planlegges, minner han samtidig om det grunnleggende uansett må være på plass.
- Et hotell skal gi gjestene en god opplevelse, bare på den måten kommer de tilbake. Da må de viktige tingene være på plass: Er vareleveringen lagt opp slik at gjestene ikke blir forstyrret? Er kjøkkenet og restauranten på samme plan, slik at serveringen blir effektiv? Er rommene lagt slik at trafikkstøyen blir minst mulig? Slike grunnleggende ting, som kan avgjøre om driften blir en suksess eller en fiasko, er uendelig mye viktigere enn trendy konsepter og fargen på veggene, sier Conrad Smith.