USA-JAKT: Lise Solheim Haukedal jakter USA-kunder til "sitt" nye hotell i Bergen.

Jakter USA-turister

Hun tok Bergen til New York, men nå håper den nye Hotel Norge by Scandic-direktøren, Lise Solheim Haukedal, på motsatt effekt.

Publisert

Amerikanske turister strømmer til Bergen. I første halvår økte antallet hotellovernattinger med 54 prosent. Det er en dobbelt så stor oppgang som i resten av landet.

29. juni 2018 åpner Hotel Norge by Scandic, og hotelldirektør Lise Solheim Haukedal tok turen over Atlanteren som en del av hotellets lanseringskampanje.

Nysgjerrige på Ola Nordmann

Amerikanere som besøker Bergen ønsker seg mer enn komfort, god service og vakker natur. De vil ha et innblikk i den lokale kulturen og oppleve Norge sett gjennom nordmenns øyne.

– Amerikanere er en kresen målgruppe som ønsker seg særpreg, historie og høy kvalitet for pengene. Dessuten bor 95 prosent av dem på hotell når de er i Norge, og de er en svært viktig bidragsyter til hotellnæringen, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Vil forstå kundene

Hotelldirektør ved Hotel Norge by Scandic, Lise Solheim Haukedal, ønsket å grave dypere i hva dette betyr, for å skape et tilbud på Hotel Norge som matcher internasjonale turisters forventninger.

– Jeg ville reise til New York for å møte et viktig marked for Hotel Norge. Du må komme tett på kundene dine for å klare å levere det de vil ha. Når Hotel Norge åpner dørene 29. juni 2018 er min ambisjon at vi forstår og leverer på kundenes forventninger, enten de er fra Bergen eller New York. Vi ønsker derfor å kombinere en internasjonal atmosfære med mangfoldet som Bergen har å by på, og tror at det vil tiltrekke flere internasjonale turister og bidra til å sette Bergen ytterligere på kartet, sier hun.

Hotel Norge-direktøren røper at de vil åpne opp de to første etasjene av hotellet med spennende restaurantkonsepter både for hotellgjester, tilreisende og ikke minst for lokalbefolkningen.

Tok Bergen til New York

Sist fredag prydet Hotel Norge-annonser Times Square i New York.

– Det var et magisk øyeblikk da den første annonsen rullet over skjermene på selveste Times Square. Som en vaskeekte bergenser er det ingenting som gleder meg mer enn å få vist frem Bergen by og Hotel Norge by Scandic til resten av verden, sier Solheim Haukedal.

I helgen gikk neste steg i kampanjen av stabelen. Hotellkjeden hadde bedt om Bergens-bilder på Instagram og hele 2200 bilder ble sendt inn. I går - klokken 10-11 lokal NY-tid, ble de 200 beste bildene vist på en stor board på Times Square i en hel time. Dette ble så direkteoverført tilbake til Bergen og Den blå steinen utenfor Hotel Norge. Totalt anslås det at disse 2200 bildene har generert ca. 5 millioner visninger i sosiale medier.

NYTT: Slik så det ut på Times Square da Lise Solheim Haukedal og Scandic-gjengen var på USA-tokt i forrige uke.

Målet er å dele Bergen med verden. En heldig vinner får disponere en hel etasje på Hotel Norge i en natt, kåres i løpet av uken.

– Jeg oppfordrer alle til å dele bilder på Instagram av det de er stolte av i Bergen, med #TheGuest og @hotelnorge, sier Solheim Haukedal.

Powered by Labrador CMS