Hilton kaster nøklene

Bytter ut romnøkkelen med mobilen.  

Publisert Sist oppdatert

Hilton ønsker å gjøre hotellene nøkkelfrie. Kjeden er i gang med å innføre en løsning som lar gjestene sjekke inn og ut samt låse opp hotellrommet ved hjelp av en app på mobilen.

I løpet av året skal det være mulig å sjekke inn digitalt på over 4.000 Hilton-hoteller i over 80 land. Innen 2015 skal appen fungere som nøkkel for å komme seg inn og ut av rommet, og innen utgangen av 2016 skal de aller fleste rom på Hilton-hotellene være mulig å booke, låse opp og sjekke ut av digitalt.

Hotellet har satset mye ressurser på å være tidlig ute med nye digitale løsninger. I 2012 lanserte de en digital løsning, «Conrad Concierge», som gjør det mulig å endre elementer ved hotelloppholdet fra smarttelefon eller nettbrett, uten å måtte ta en telefon eller skrive en e-post.

- Vi analyserer informasjon og tilbakemeldinger fra gjester via spørreundersøkelser og sosiale medier. Det er tydelig at gjestene vil ha mer valgfrihet og kontroll over sine hotellopphold, sier Geraldine Calpin, ved Hilton Worldwide, i en pressemelding.

En av disse spørreundersøkelsene viste at 84 prosent av forretningsreisende ønsket å få mulighet til å velge sitt eget rom.

- Nå gir vi gjestene muligheten til å gjøre nettopp det, sier Calpin.