
Økte inntekter og rekordlave utslipp:
Har redusert utslippene med 38 prosent
Havila Kystruten rapporterte torsdag morgen sine tall for andre kvartal i 2025. Selskapet leverte på ny et kvartal med positivt driftsresultat, og CO₂-utslippene er redusert med 38 prosent.
I en pressemelding skriver Havila at kystruteskipene er plug-in hybrider, som bruker en kombinasjon av batterier og flytende naturgass (LNG) for å generere kraft for fremdrift og hotelldriften om bord.
Sammenlignet med referansetallene til Samferdselsdepartementet i 2017, var Havila Kystrutens CO₂-utslippene 38 prosent lavere, i tillegg til at NOx-utslippene var redusert med 87 prosent og SOx-utslippene var fullstendig eliminert med 100 prosent reduksjon.
– Vi er stolte av å levere en såpass betydelig utslippsreduksjon, og det har vi fått til fordi vi hele tiden jobber med å energioptimalisere skipene våre, vi gjør bevisste valg og kan lade batteriene våre i flere havner, sier administrerende direktør Bent Martini.
– Slik vi drifter skipene i dag kunne CO₂-reduksjonen vært over 40 %, om infrastrukturen langs kysten hadde tillatt hyppigere lading.
Til tross for at sittende regjering utsatte nullutslippskravet i verdensarvfjordene, fortsetter Havila Kystruten å besøke Geirangerfjorden og andre sårbare områder langs kysten utslippsfritt.
Fremover er målet klimanøytral drift på kystruten innen utgangen av 2028, og utslippsfri skipsdrift ved starten av neste konsesjonsperiode i 2030.
– For oss er det viktig at vi gjør hva vi kan for å bidra til å redusere belastningen på Norges storslåtte og urørte natur. Vi gjør dette, uavhengig av krav og reguleringer, men håper myndighetene følger etter og stiller strenge miljøkrav i neste konsesjonsperiode, sier Martini.
– Vi ser på flere alternativer for å nå ambisjonene våre. I det korte bildet handler det om å gå fra LNG til flytende biogass (LBG) for klimanøytralitet, for så å se på nullutslippsløsninger som karbonfangst eller hydrogen, kombinert med energireduserende tiltak og hyppigere batterilading.

Positivt driftsresultat
Den positive finansielle utviklingen til Havila Kystruten fortsetter i andre kvartal, og selskapet leverte sterk operasjonell drift, med 100 % operasjonell oppetid, og et positivt driftsresultat, drevet hovedsakelig av topplinjevekst.
De totale inntektene var på 416 millioner kroner, med operasjonelle inntekter 22 prosent høyere enn samme periode i 2024. Dette er drevet av en økning på 18 prosent i passasjergjestedøgn og en økning på 20 prosent i gjennomsnittlig lugarpris. Lugarfaktoren (gjennomsnittlig antall personer i solgte lugarer) økte fra 1,77 til 1,88.
– Større merkevarekjennskap og målrettede markedsaktiviteter i prioriterte markeder bidrar til at vi ser en positiv utvikling. Historisk har vi sette en ubalanse mellom nord- og sørgående rute, og her har vi gjort tiltak som også har gitt oss en spesielt en positiv utvikling, forklarer Martini.
Pågående refinansieringsprosess
Selskapets driftskostnader er forholdsvis stabile sammenlignet med første kvartal i 2025, men økte med 8 prosent sammenlignet med samme kvartal i 2024, hovedsakelig på grunn av høyere aktivitetsnivå. Den største kostnadsøkningen kommer som en konsekvens av økte varekostnader, direkte knyttet til passasjervekst.
I andre kvartal har Havila Kystruten et driftsresultat på 79 millioner kroner, en oppgang på 35 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor, og betydelig høyere enn første kvartal i år, som endte med 11 millioner i driftsresultat.
– Pilene peker i riktig retning, og det vil styrke oss i den pågående refinansieringsprosessen, som vi gjennomfører for å styrke selskapet ytterligere for fremtiden, avslutter Martini.