Kari Hasselknippe har jobbet en årrekke for hotell og destinasjoner, og driver nå sitt eget konsulentfirma. I et innlegg på LinkedIn skryter hun veldig av fargevalgene hos Hotel Riviera i Moss.
Kari Hasselknippe har jobbet en årrekke for hotell og destinasjoner, og driver nå sitt eget konsulentfirma. I et innlegg på LinkedIn skryter hun veldig av fargevalgene hos Hotel Riviera i Moss.

Rådgiver om hotellbransjen: – «Joyful design» er hottere enn noen gang 

Kari Hasselknippe om framtidens hotellbransje. 

Publisert Sist oppdatert

Reisende i dag ønsker seg ekte, autentiske opplevelser når de besøker et nytt sted, og hotelldesign spiller en stadig viktigere rolle i denne dynamikken, skriver Kari Hasselknippe på LinkedIn.

Kari er gründer bak Hasselknippe Consulting og jobber som rådgiver og prosjektleder for blant andre hoteller og destinasjoner. Selv har hun 25 års erfaring fra ulike stillinger innen hotell og reiseliv.

Ny trend tar av

"Designelementet i hotellet blir stadig viktigere for gjestenes valg av overnattingsted, og designeren blir i større grad en integrert del av merkevarens historie. Enkelte hotell tilpasser seg ikke bare en merkevarestandard, men bruker design for å differensiere seg, og fortelle sin unike historie. Og "joyfyl design" er hottere en noen gang". «Joyful design» er en trend som har tatt hotellindustrien med storm".

Hotel Riviera i Moss åpnet for noen måneder siden. Kari er fascinert og imponert over fargevalget på hotellet som driftes av Strawberry.
Hotel Riviera i Moss åpnet for noen måneder siden. Kari er fascinert og imponert over fargevalget på hotellet som driftes av Strawberry.

"I Rapporten "Independent Hotel Trends 2024-2026" spår de at levende farger og dristige mønstre vil fortsette å blomstre, og ingen steder ser vi dette klarere enn i noen av de mest inspirerende hotellene fremhevet i år. Hoteller har for lengst sluttet å være steder kun for en god natts søvn (selv om god søvn er en annen trend vi ser hoteller nå vektlegger), men er nå mye mer skiftende scener som fanger og feirer gleden ved reisen", skriver hun. 

"Når det gjelder autentiske opplevelser, forventer gjestene nå at hotellet skal gjenspeile sin plassering og kultur, ikke bare gjennom sin arkitektur, men også som en essensiell del av oppholdet - akkurat som et lokalt mat- og vinkurs. Gjestene ønsker å engasjere seg med lokalsamfunnet og oppdage unike aspekter ved reisemålet. Dette engasjementet, som en gang var forbeholdt nisjereiseoperatører og sjarmerende boutique-hoteller, har funnet veien til de større kjedene".

Forvandlet suite

Hun forteller at interessen for fargebruk for alvor skjøt fart da hun jobbet på Grand Hotel i hovedstaden, og at hun og fargeekspert  Dagny Thurmann-Moe, forvandlet suite 208 til en grønn oase.   

"Året etter, i 2013, ble Mikadosuiten født i en dristig lilla drakt. Disse suitene skapte ikke bare overskrifter, men ble et norsk bevis på kraften god fargebruk har. Suitene ble innredet med utelukkende norsk design i tillegg til funn fra vår felles skattejakt i hotellets kjeller og loft! Husker godt vi sa nei takk til lilla polkadotter i taket på soverommet, som interiørdesigner Christine Hærra og Dagny ønsket seg for vi tenkte det ikke ville falle i særlig god jord hos statsoverhoder og høytstående forretningsmenn. I dag hadde det vært helt «spot on»!", skriver hun. 

Hun trekker gladelig fram Thon Hotels, som hun mener er den kjeden som har posisjonert seg som den mest fargerike av de norske. Samtidig mener hun Hotel Charmante i Bergen og Riviera Hotel i Moss er to friske innslag i den globale fargefesten. 

"Når jeg tenker på mesterlig bruk av farger, kan jeg ikke unngå å nevne Kit Kemp (Kit Kemp Design Stuido) og hennes mangeårige arbeid for Firmadale Hotels. Deres evne til å blande farger på en måte som forsterker opplevelsen, er inspirerende", skriver hun. 

Powered by Labrador CMS