Topptung hotellanalyse

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Norsk hotellbransje går slett ikke dårlig. Særlig sett i et relativt perspektiv. Ledere fra norske kjeder drøftet morgendagens hoteller foran en feststemt forsamling.  

Anledningen var en smule faglig input før kveldens større happening, middag med påfølgende prisutdeling, mingling og festelig virak. I panelet satt toppledere fra Scandic Hotels, Nordic Choice, Rezidor Hotels, Rica Hotels og First Hotels. Herrene var rørende enige om at store, nye, norske kjedehoteller ikke har så altfor mye å bekymre seg over. For mindre, gammeldagse, upraktiske, svenske eller danske hoteller, var verken revpar eller fremtiden allverdens og kilde til bekymring.

Enda verre er virkeligheten for enkeltstående hoteller på lite interessante destinasjoner. Ikke så underlig, kanskje. Nå hadde kveldens panel mest erfaring fra egne (store) kjeder, og følgelig dreide samtalen rundt deres hverdag. En smule bekymring var å spore både i forhold til den til tider voldsomme hotellutbyggingen i forbindelse med flere av landets byer og knutepunkter, samt den generelt svært dårlige økonomiske situasjonen ellers i Europa.

 

Mange nye hoteller

– For oss i Nordic Choice går 2012 inn i historien som året med flest hotellåpninger. 2013 må bli et driftsår, sa Torgeir Silseth. For dem har revpar ligget uendret på 442 de siste fire årene og håpet er at tallet skal holde seg der enda et år. Råvarer og lønninger har gått opp, men samtidig er det flere som bor på kjedens hoteller.

I Rica noteres det god fremgang og kjeden befester sin stilling innen mat og opplevelser. Fire nye hoteller er åpnet i 2012.

Rezidor kan notere seg en økning i de østeuropeiske markedene, mens det i Europa for øvrig går heller trådt. Kjeden kan skilte med 18 nye hoteller i 2012.

– Vi regner med vekst, men utsiktene kunne vært lysere, sa Tarje Hellebust.

– Det har vært tøft i mange år, men driften er noe forbedret i 2012, sa Bjørnar Tretterud i First Hotels. Veksten kommer av hotellovertagelser, og da særlig av tidligere Choice-hoteller.

I Scandic gjennomgår en rekke hoteller renovering.

– Det har vært nødvendig å totalrenovere en del gamle travere, sa Anders Ehrling. Nå foregår renovering av 42 av kjedens hoteller. Han påpekte fordelen ved standardisering. Det oppnås mye bedre pris når bestillingen er på 3000 enheter fremfor 30.

 

Samarbeid exit

Flere av kjedene har avsluttet sitt samarbeid med nettbaserte bookingtjenester og går man inn på hotels.com for å finne hotell i Oslo er listen relativt mager. Av kjedehotellene er det kun Radisson Blu hoteller å finne. Resten er enkeltstående. Årsakene til dette kjedefrafallet er flere, men de viktigste er utvilsomt at søkemotorene ikke har generert så veldig mange nye gjester, de som kom var dem hotellene enkelt kunne fått tak i på egen hånd. Samtidig lå provisjonen godt over hva kjedene selv synes er en fornuftig pris. Ingen av de tilstedeværende lederne ville si noe om hva de hadde betalt eller hva de anså som en passende provisjon på en tjeneste som denne. Samarbeidsklimaet kjedene og OTAs ble også beskrevet som vanskelig, sågar provoserende.

Noe alle var enig om, var at kjedenes og hotellenes egne nettbaserte løsninger både bør og må oppgraderes.

 

Døde sommerbyer

Pris og belegg var også emner som også ble belyst. Sørlig de dårlige beleggstallene i juli. I hovedstaden skjer det ingenting midt på sommeren.

– Her må Oslo være aktiv, dette er inngangsporten til Norge, sa Tarje Hellebust. I helger og ferier er det helt dødt i norske byer og det skal ikke mye fantasi til å forstå at dette ikke genererer hotellovernattinger.

Den norske kronen er sterk og nordmenn ønsker å bruke penger der de får mest igjen – og det er ikke primært på norske hoteller. Det europeiske markedet er meget labert, men pengesterke asiater da særlig fra Kina og India er kjøpesterke grupper som kan være villig til å betale for eksotiske Norge.

Prisnivået ble også debattert, og de tilstedeværende herrer mente det skulle være mulig å selge hotellrom med en prislapp på kr. 3000,-.

Både Nordic Choice Hotels og Rezidor Hotel Group mottok priser under Grand Travel Award. Det samme gjorde Kviknes Hotell. Vi gratulerer!

 

 

 

 

 

   

Teaser:

Norsk hotellbransje går slett ikke dårlig. Særlig sett i et relativt perspektiv. Ledere fra norske kjeder drøftet morgendagens hoteller foran en feststemt forsamling.  

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Anders Ehrling fra Scandic Hotels (f.v.), Torgeir Silseth fra Nordic Choice hotels, Fredrik Utheim fra Rica Hotels, Tarje hellebust fra Rezidor Hotels og Bjørnar Tretterud fra First Hotels.
Powered by Labrador CMS