Toppen av Comfort
Hva som er god hotell-komfort avhenger av hvilke forventninger gjesten har til oppholdet. Og komfort er slett ikke det samme i går som i morgen, mener Comfort Hotels’ nye konserndirektør.
Som øverste leder i Comfort- kjeden er han forholdsvis fersk, men Arne Olav Haugen (46) har allerede en årrekke bak seg i Nordic Choice Hotels.
Herskapelig
Hotellmagasinet møter den nyslåtte Comfort-direktøren i den vakre hagen utenfor Nordic Choice Hotels sine lokaler i Bygdøy allé i Oslo. Herskapsvillaen oppført i 1916-19 er tegnet av Erik Andersen og Arnstein Arneberg, og utgjør en flott ramme rundt kjernen av hotelldriften.
Haugen klager ikke, verken på fasiliteter eller arbeidsmiljø. Tvert imot gir han uttrykk for å trives svært godt i konsernet med den store takhøyden og flate strukturen, hvor det å ha det gøy på jobb har et stort fokus. Da er det heller ikke overraskende at han har blitt værende i kjeden i så mange år. Først som hotelldirektør i Trondheim hvor han startet som 28-åring, deretter på Gardermoen i åtte år, før han var med å åpne hotellet på Flesland i 2006-2007.
– De siste fem årene har jeg hatt ansvaret for HR- og samfunnsansvar, og det vil jeg fortsette med ved siden av til det kommer en erstatter, forteller han, og legger til at han måtte tenke seg litt om før han takket ja til den nye direktørstillingen. Alt vi gjør innenfor miljø- og samfunnsansvar i Nordic Choice heter WeCare, og oppleves i dag som en vesentlig del av vår identitet, vårt DNA. WeCare betyr svært mye for de som jobber i Nordic Choice.
– Fantastisk reise
Karrieren i Nordic Choice mener han skyldes både en dose egne valg og mål og en dose med tilfeldigheter.
– Jeg begynte å jobbe i hotellbransjen i 1989 som resepsjonist, og ble forelska i bransjen, forteller Haugen.
Han studerte ved hotellhøyskolen i Stavanger, og ble kontaktet av Choice angående jobben i Trondheim.
- Jeg er glad for det nå. Det har vært en fantastisk reise fra den gangen da det var en ”bakgårdshotellkjede” med 12 hoteller til i dag med rundt 170 hoteller, sier han.
At han fortsatt er i kjeden skyldes blant annet bedriftskulturen, verdigrunnlaget og arbeidsmiljøet.
- Det er vanskelig å slutte, sier han, og gir eieren mye av æren for dette.
- Det er mye energi og mot. Man tør å satse og er flinke til å feire både små og store seiere, sier han.
Generelt er arbeidsstokken veldig stabil, noe som også kan henge sammen med gode muligheter til å flytte rundt innenfor Nordic Choice Hotels. Medarbeiderundersøkelser viser også at arbeidsgiveren rangeres høyt blant de ansatte.
Samfunnsengasjement
Miljø- og samfunnsansvarssatsingen til kjeden går i flere retninger. Under parolen ”We care” får de ansatte ta del i noe som er større enn selve hotelldriften.
Et fokusområde er å redusere kjedens miljøavtrykk, hvilket skjer gjennom kontinuerlig arbeid for å redusere energiforbruk, avfallsmengde, kjemikaliebruk osv. Det er også fokus på større kontroll over leverandørkjeden og å ta ansvar for at produktene de kjøper inn blir produsert på en ansvarlig måte.
Nordic Choice har også gjennomført et pilotprosjekt for integrering av nyankomne flyktninger i samarbeid med NAV ved noen hoteller i Oslo. I prosjektet ligger mulighet for ansettelse i kjeden, og dette blir nå videreført i Trondheim, og vil også rulles ut i en større skala.
De ansatte har også fått velge et prosjekt som de ønsker å støtte over en treårs periode, og valget falt på UNICEFs ”Free to grow” som fokuserer på barns mulighet til å gå på skole og utvikle seg. Pengene kommer inn via ulike typer aktiviteter.
Også gjestene blir stadig mer opptatt av at hotellene viser ansvar for miljø og samfunn, og storkunder setter gjerne krav om dette i sine kriterier.
Gjestens behov
Komfort er et stadig tilbakevendende begrep i hotellbransjen. Derfor var det naturlig å be den nye Comfort-direktøren si hva han legger i ordet. Han beskriver det slik:
- Hva er mine behov og hvordan dekkes de under et hotellopphold? En og samme person kan ha ulike behov knyttet til ulike gjeste-roller. I det ene øyeblikket er man forretningsreisende, neste gang deltaker på en konferanse eller på reise med venner eller familie. Når man sjekker inn på et Comfort-hotell er definisjonen av komfort ikke nødvendigvis den samme som når man sjekker inn på et annet type hotell. I Comfort sier vi at vi tilbyr det nødvendige, og dropper det unødvendige. Det viktigste er gode moderne hoteller, på gode locations til en god pris.
Haugen mener videre at komfort i går ikke er det samme som i morgen, og synes at det har vært en positiv utvikling i den tradisjonelt sett konservative bransjen de siste årene. På Comfort-hotellene har man for eksempel kuttet ut minibaren.
- I stedet får man kjøpt alt i lobbyen, noe som bidrar til å skape et miljø der. Men man kan selvfølgelig også velge å ta det med seg tilbake på rommet, sier han.
Wienerbrødene som var en selvfølge gjennom 80- og 90-tallet er byttet ut med sunnere varianter, og fokuset på bærekraftig mat er større. De ansatte har gått fra å ha en tilkneppet og stiv stil til å være mer åpne og imøtekommende.
- Du kan godt trives på et slitt hotell hvis de som jobber der er fantastiske. Den menneskelige delen vil alltid være denaller viktigst, påpeker han, og fortsetter:
- Men serviceholdningen må være ekte. Bransjen går mer i retning av å rekruttere ut fra holdning.
Sentralt
Comfort-hotellenes hovedmålgruppe er moderne og oppdaterte forretningsreisende som ønsker å oppleve det som destinasjonen har å by på.
- Det er bed- and breakfasthoteller med sentral beliggenhet, god pris, høy standard og der gjestene skal føle at de får mye igjen for pengene, sier han.
Ifølge Haugen er det noen grunnleggende kriterier som må være på plass:
- Man må kunne komme seg på nett, og dette skal være inkludert i prisen, gjestene må ha en god seng, slik at de får sove godt, de må ha muligheter til å jobbe, og det må være TV på rommet.
Ut over dette har stemningen og atmosfæren en betydning, noe som blant annet kan formes gjennom det visuelle preget.
- Design og farger betyr mye. Farger gjør noe med psyken, og vi liker jo å se på vakre ting, mener Haugen.
Uniformene er mindre formelle; gjerne t-skjorter, converse-sko og jeans.
- Vi skal gå litt utenfor komfort-sonen og våge å tenke nytt, sier han.
Et godt eksempel på dette er underbrandet ComfortXpress, der det første hotellet i Oslo har vært en kjempesuksess siden åpningen i fjor. Her er det utstrakt bruk av ny teknologi, der gjestene sjekker inn og ut selv. Vi tar i bruk moderne teknologi for å gjøre livet lettere for gjesten. Vi skal forenkle opplevelsen. Du trenger ikke en ekstra «dupeditt» for å åpne døren til rommet, du har jo allerede en mobiltelefon. Du kan altså sjekke inn/ut, samt benytte den som romnøkkel. Mye av kommunikasjonen skjer på sosiale medier, og det er i det hele tatt er lite som minner om det tradisjonelle hotell.
Økologisk
Maten er også viktig, og Comfort-hotellene har stort fokus på frokosten.
- Vi har et variert økologisk tilbud, og det skal være mulig å spise en helt økologisk frokost. Spesielt eggene er et produkt der det er stor forskjell mellom økologisk og konvensjonell produksjon. Videre er det viktig med godt brød, det skal være ferskt og gjerne litt varmt. Og det er større etterspørsel etter frukt og grønt, forteller Haugen.
Da regjeringen økte fokuset på økologisk mat, valgte Nordic Choice å ta den ballen, og er i dag en av de største enkeltinnkjøperne av økologisk mat i Norge.
