Tiltalende toaletter er avgjørende ved restaurantbesøk

Publisert Sist oppdatert

For en som driver restaurant eller kafé er hygiene på toalettene ekstra viktig fordi det ifølge undersøkelsen kan være avgjørende for om gjesten vil komme tilbake.

23 prosent oppsøker helst ikke et offentlig toalett på en restaurant eller en kafé. For de fleste skyldes det at toalettet gir et lite tiltalende helhetsinntrykk. Men også fordi det mangler håndtørk og at det er tomt for såpe eller toalettpapir. Konklusjonen er at et rent og pent toalett er viktig for at gjestene skal komme tilbake.

– Resultatet viser at gjestene setter pris på tiltalende toaletter og at det har stor betydning for helhetsinntrykket av spisestedet. Vi verner om god hygiene på offentlige toalettrom på kaféer og restauranter og ser det derfor som viktig å undersøke hva publikum mener og hvilke behov de har, sier Line Pedersen, produkt & markedssjef for Tork.

Toalettet har betydning for restaurantbesøket
60 prosent mener det er viktig med et tiltalende toalett og at det påvirker valg av spisested. 64 prosent oppgir at de har snudd i døren. Ifølge undersøkelsen er det en risiko for at gjestene ikke kommer tilbake igjen en annen gang fordi man opplever toalettet som lite tiltalende.
– Våre sanser påverker oss mer enn vi tror. Synet har størst påvirkning, men til og med følelse og lukt er viktige. Derfor har det stor betydning hvilket inntrykk gjesten får når restaurantens toalettrom besøkes, sier Line Pedersen.

Majoriteten foretrekker håndtørk i papir
Hele 82 prosent av de spurte i undersøkelsen foretrekker å tørke hendene sine på håndtørk i papirkvalitet. Deretter velger man varmluft (9 prosent) og tekstil (8 prosent).
– Det er positivt at de fleste velger håndtørk i papirkvalitet, fordi det er det mest hygieniske alternativet uttaler Line Pedersen

* Undersøkelsen er gjennomført i samarbeid med Easyresearch (Sverige) i mars 2008 med 300 respondenter i aldersgruppen 20-65 år som ofte besøker kaféer og restauranter.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS