Spennende svar på hotellundersøkelse

Publisert Sist oppdatert

Hotellmagasinets leserundersøkelse viser at over 50 % av de spurte fremdeles kun leser papirutgaven av magasinet. I underkant av 25 % leser begge mens litt over 27 % kun leser nettutgaven. På papirutgaven blir det oppgitt at leserne i gjennomsnitt bruker mellom 30 minutter og en time på hver av utgavene som kommer ut og at leserne i gjennomsnitt tar vare på Hotellmagasinet frem til neste utgave kommer. Det som er virkelig oppsiktsvekkende er at hele 71 % av leserne ønsker å motta et nyhetsbrev fra Hotellmagasinet. Siden dette ikke er en løsning vi har tilgjengelig, vil dette ønske blir prioritert. Hvert blad ute på hotellene blir i gjennomsnitt lest av 4 lesere. Disse tasertallene samsvarer for øvrig godt med Fagpressens leserundersøkelse gjennomført av Synnovate, som viser at Hotellmagasinet har i overkant av 20.000 lesere og er det fagbladet i bransjen som er mest lest.

 ,

Tema, tips og ideer

Vi spurte leserne om tips, forbedringer og ideer for Hotellmagasinet. Leserne mener at de viktigste temaene er hotelldrift, mat, nye konsepter, nye produkter, hvordan selge, internett markedsføring, lese om suksessrike hoteller og lærlinger som morgendagens drivere. I tillegg mente leserne at internettsiden måtte forbedres i forhold til søkemuligheter, hypperigere oppdateringer og nettstedet burde inneholde et diskusjonsforum.

 ,

Planlagte investeringer

Av de som svarte på undersøkelsen hadde de fleste investeringsplaner i 2009. Investeringene varierer fra kr 25000 til flere millioner, hvor møbler, sol avskjerming og storkjøkkenutstyr var de investeringene som forekommer hyppigst. Hele 69 % av de som svarte hadde planer om å investere i møbler. Når det gjaldt planlagte investeringer innen rehabilitering viser undersøkelsen at mange av hotellene har planer også her. Planene omfatter oftest bad, malerarbeid og nye vinduer. Hele 43 % av de som svarte har forestående malerarbeider og rehabiliteringsbudsjettene varierer mellom null og fem millioner kroner.

 ,

Gode ideer og premier

I undersøkelsen ba vi om at leserne kom med gode ideer til hvorfor vi skulle skrive om nettopp deres hotell. Redaksjonen har fått inn svært mange gode og spennen forslag til saker vi kan skrive om fremover, noe som vil komme til syne i fremtidige utgaver av Hotellmagasinet. Vi utlovet også noen svarpremier. Vinnerne vil bli tilskrevet og presentert i en senere utgave.

 ,

Nye byggeplaner

De økonomiske nedgangstidene har gjort sitt også i forhold til hotellbransjen. I henhold til Byggfakta databasen viser tallene at antallet igangsatte prosjekter innen bransjen gikk ned 18 % fra 2007 til 2008. Dette har imidlertid ført til en opphopning av planlagte prosjekter. Om vi skal tro tallene for planlagte igangsatte prosjekter for 2009 blir veksten på hele 260 %. Ser vi på verdien av disse planlagte prosjektene blir tallene større. 2008 viste en nedgang i igangsatt verdi på 33 % i forhold til 2007. Tar vi planene for 2009 representerer de ca 450 % av verdien igangsatt i 2008. Tallene for planlagte prosjekter i 2010 er nesten like imponerende. Erfaringstall fra Byggfakta viser at ca 30 % av de planlagte prosjektene et år blir skjøvet ut i tid. Vi tror at langt flere prosjekter vil bli utsatt i 2009 og 2010.


Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS