Sats på det unike og personlige
– Amerikanske turister vil ha opplevelser som reflekterer Norge, sier reiselivsguru Martin Rapp som har jobbet med reiseliv 20 år og jevnlig uttaler seg på The Travel Channel.
Da CNN i januar kåret Norge til verdens femte beste destinasjon satt Martin Rapp i dommerpanelet. I august var han på rundreise i vårt lille land. Den var tilrettelagt av The Travel Designer og inkluderte Oslo, Bergen og en rundreise i fjord-Norge. Rapp prøvde seg også på elvekajakk, paragliding og fluefiske.
Unikt og personlig
Hotellmagasinet møter en strålende fornøyd Rapp som så langt har opplevd Oslo, Flåmsbanen, Nærøyfjorden, Frøys Hus og Findebotten Gjestehus.
– Dere har så mye flott og unikt i dette landet. Det viktigste er å være best på det dere prøver å være. Norge kan aldri konkurrere med Paris om å være shopping destinasjon eller med Dubai om å ha de mest luksuriøse hotellene. Dere må selge den unike, personlige opplevelsen, sier Norgesentusiasten.
Naturopplevelser
Han påpeker Norges fantastiske natur med et vell av muligheter.
– Allerede før jeg landet la jeg merke til de enorme grønne områdene. Der det på andre innflyvinger er industri og boligområder er det i Norge skog og innsjøer. Oslo har mange grøntområder og drar du for eksempel til Vestlandet er det muligheter for alt fra ekstremsport til rolig rekreasjon, noe som appellerer til forskjellige typer turister, sier Rapp.
Tid og pris
Han forteller at amerikanerne ikke kort ferie og gjerne vil oppleve essensen av Norge på fem til syv dager. Programmet må derfor være ganske kompakt og det mest vanlige er å konsentrere seg om de største byene og fjordene på vestlandet. Hvis de har tid og programmet er interessant hender det de får med seg mer. Det høye prisnivået er også en grunn til at Norges-ferien ikke blir så lang.
– Nettopp prisene gjør at folk kvier seg for å feriere i Norge og høye hotellprisene fører det til at de venter seg litt mer luksus enn det faktisk er, sier Rapp. Men han har også gode råd på lur.
Valuta for pengene
Han forteller at amerikanerne er veldig opptatt av å få valuta for pengene. Dette kan vi bruke i markedsføringen.
– En stor frokost er inkludert på nesten alle norske hotell. Istedenfor å si at den er inkludert, fortell dem hvor mye penger de sparer. Hvis det for eksempel koster 195,- å spise frokost for en som ikke bor på hotellet har de spart de pengene. Pakker som inkluderer opplevelser, guiding eller inngang til severdigheter kan markedsføres på samme måte. Sett opp hva det ville kostet hver for seg og fortell dem hvor mye de sparer på å kjøpe pakken, sier Rapp med et smil.
Destinasjonsbygging
Han mener det er essensielt at hotellene er med på destinasjonsbygging. Sammen med ulike lokale aktører kan det lages pakker tilpasset en mengde forskjellige grupper. Amerikanske turister er nemlig en uensartet gruppe. Rapp nevner i fleng: unge eventyrlystne reisende som vil prøve rafting og paragliding, turister som vil lære om kultur og mattradisjoner, foreldre eller besteforeldre som reiser med barn og vil oppleve ting sammen med barna.
– Norge har en masse å tilby alle disse gruppene og flere til. Å lære noe nytt på ferie, som fluefiske eller fjellklatring, er veldig populært og gode guider og lærere er viktig. Dessuten bør den gode og personlige servicen nærmest være et varemerke, sier Rapp som forøvrig bare har godord å si om den siden av saken.
Varm velkomst
Både i Oslo og på Vestlandet lovpriser han den hyggelige servicen. Når det gjelder Oslo mener han markedsføringen bør legge vekt på at det er enkelt å gjøre mye på kort tid.
– Man trenger jo ikke bil i det hele tatt, Oslokortet er fantastisk og burde inkluderes i hotellpakker, stråler han og forteller at han har fått med seg både Slottet, Frognerparken, museene på Bygdøy, Nobels fredssenter og Operaen.
Ikke overraskende er Rapp imponert over vestlandsnaturen. Men han setter minst like stor pris på den varme velkomsten han har fått på Frøys hus og Findebotten Gjestehus.
– Vertinnen på Frøys Hus, Liv viste oss hvordan jordbær og bringebær dyrkes og vi ble invitert med på sopptur i skogen. Findebotten har en fantastisk beliggenhet og jeg vet kundene våre ville elsket stillheten og å være uten mobil og internett i noen dager, forteller Rapp begeistret.
Markedsføring
Den erfarne reiselivsmannen mener Norge er alt for lite promotert i USA og oppfordrer norske operatører til å prøve å få omtale i såkalte Lifestyle magazines. Han nevner eksempler som; Departures og Travel and Leisure som utgis av American Express og US Travel Magazine som utgis av Conde Nast Traveller.
Christine Gaffney i The Travel designer som arrangerer Rapps reise i Norge sier Norge som oftest blir markedsført gjennom store reklamekampanjer.
– Vi ønsker å vise fram leverandører som tilbyr helt unike opplevelser som aldri kommer med i disse kampanjene, sier hun. Bakgrunnen for Rapps reise er et informasjonsmøte hun holdt for amerikanske reiselivsoperatører i oktober.
