Rydder opp i renholdsbransjen

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Fra 1. september i år må alle virksomheter som driver innen renhold søke om godkjenning fra Arbeidstilsynet, og fra første desember blir det forbudt å kjøpe slike tjenester av ikke-godkjente virksomheter. ..

Den nye forskriften ble vedtatt av Arbeidsdepartementet nå i mai. Godkjente virksomheter skal registreres i et sentralt register som blir tilgjengelig på Arbeidstilsynets nettsider, noe som vil gjøre det enkelt for kunder å finne ut hvilke bedrifter som er godkjent. Fra første desember 2012 vil det bli forbudt å kjøpe renholdstjenester av renholdsvirksomheter som ikke er godkjente.

 

Krav til lovlig drift

For å bli godkjent må virksomheten sende søknad og dokumentasjon til Arbeidstilsynet via nettstedet Altinn. Søknadsportalen åpner 1. september 2012. Virksomheten må dokumentere at de har skriftlige arbeidskontrakter for de ansatte. Kontraktene må oppfylle kravene i arbeidsmiljøloven, samt kravene i forskrift om allmenngjøring av tariffavtale. Virksomhetene må også være tilknyttet en bedriftshelsetjeneste, ha på plass en vernetjeneste i bedriften, samt ha yrkesskadeforsikring for de ansatte. I tillegg kreves registering i sentrale offentlige registre, som arbeidstaker - og arbeidsgiverregisteret og enhetsregisteret.

 

ID-kort

Godkjenningsordningen har også  krav om at alle renholdsarbeidere skal bære ID-kort. ID-kort får man bare dersom man er knyttet til en godkjent renholdsvirksomhet. Kortet er knyttet til arbeidsforholdet, og må leveres inn igjen dersom arbeidsforholdet opphører. Kravet om godkjenning og ID-kort gjelder også for de som jobber i enkeltpersonforetak uten ansatte. Ved brudd på bestemmelsene kan virksomheten miste godkjenningen og kortene vil da bli inndratt. Det er arbeidsgivers ansvar å søke om ID-kort for alle sine ansatte.

 

Mot sosial dumping

Deler av renholdsbransjen har lenge vært preget av dårlige lønns- og arbeidsvilkår.

- Godkjenningsordningen vil være et viktig virkemiddel i kampen mot sosial dumping og mot useriøse aktører innen renhold, sier Arbeidstilsynets direktør Ingrid Finboe Svendsen i en pressemelding.

 

Økte tilsyn

Arbeidstilsynet har fått satt av egne ressurser til å drive økt tilsyn med renholdsbransjen. – Vi vil intensivere tilsynene innen renhold, sier Finboe Svendsen. - Sammen med allmenngjøringen for bransjen, og innføringen av krav om regionale verneombud, vil en slik godkjenningsordning bidra til ryddigere forhold og bedre konkurranse- og arbeidsvilkår i en bransje med store utfordringer.

Når det nå blir ulovlig å kjøpe renholdstjenester fra ikke godkjente aktører, vil det også bli vanskeligere å drive for de virksomhetene som ikke er interessert i å tilfredsstille lovens krav.

- Vi mener dette vil ha en positiv effekt på bransjen som helhet, og at vi vil få en avskalling av bedrifter i den useriøse delen av bransjen, sier Finboe Svendsen.  

Teaser:

Fra 1. september i år må alle virksomheter som driver innen renhold søke om godkjenning fra Arbeidstilsynet, og fra første desember blir det forbudt å kjøpe slike tjenester av ikke-godkjente virksomheter. ..

Main Image:
Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS