Robot-butleren vekker harme

- En gimmik, mener hotellansatte om Botlr.

Publisert Sist oppdatert

En amerikansk hotellkjede blir kritisert for å teste ut robotbutleren Botlr erstatte butleren med en robot.

Hotellkjeden Starwood tester for tiden ut maskiner som ifølge selskapet skal kunne overta mange plikter og funksjoner fra mennesker.

Hvis forsøket er vellykket, vil kjeden vurdere å sende ut robotbutlere til 100 hoteller over hele verden. 

Butleren skal kunne utføre tjenester som å bringe håndkleer og tannbørster til rommet. Når staben ved hotellet blir fritatt for slike oppgaver, kan de bruke tiden på andre aktiviteter, skirver bbc.com.

Hotellansattes fagforeninger ser imidlertid robotenes inntreden som en trussel. I Storbritannia uttaler en talsmann for fagforbundet Unite at roboten aldri kan erstatte service av høy kvalitet.

- Så lenge en natt på et av Starwoods luksushoteller i London koster rundt 290 pund, burde ledelsen droppe gimmiker og hellker investere i høyere lønninger og utdanning av arbeidsstokken, sier Hugh O’Shea i Unite.

Brian McGuinness i Starwood sier til New York Times at roboten ikke er ment å erstatte service utført av mennesker, men at den kan bli et supplement som styrker selskapets kundeservice.

Starwood eier kjeder som St Regis and Le Meridien tester robotbutleren i Aloft Hotel i Cupertino, California. Maskinen har fått navnet Botlr. Den tar ikke imot tips, en gjester kan gi uttrykk for at de er fornøyd via en egen hashtag på Twittter.