Ønsker Scandic myk rekruttering?

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Noen går nye veier i kampen om å tiltrekke seg de gode hodene. Sist ut er Scandic, som er ute etter folk med ikke altfor spisse albuer.

 

“Å brøyte seg vei til toppen er én karrierestrategi. Å jobbe på Scandic en annen…”

Utsagnet er hentet fra en stillingsannonse fra Scandic, under tittelen “Spisse albuer”. Hotellkjeden lover sin kommende purchasing manager både redskapene og støtten han eller hun trenger for å klatre oppover, forhåpentligvis helt til topps, men altså “uten at det innebærer ømme albuer”, som det står i annonsen.

Hotellmagasinet snakker med Scandics HR-manager, Elin Ekrol, for å høre nytt om kjedens syn på karriereutvikling. Så viser det seg at formuleringene i stillingsannonsen nok like mye er et ønske om oppmerksomhet som det er uttrykk for ny lederrekruttering.

 

IKKE OVER LIK

– Når Hotellmagasinet legger merke til annonsen, er også det et fint utslag av nettopp det vi er ute etter. I dagens arbeidsmarked handler det om å gjøre profilen vår interessant. Da syntes vi at den teksten passet godt for å beskrive oss.

– Betyr det at dere takker nei til spisse albuer?

– På en måte, ja, men det kommer litt an på hvordan du definerer spisse albuer. Klart det er en gimmick i utlysningsteksten, men det vi prøver å formidle, er at en jobb på Scandic absolutt også gir karrieremuligheter. Men vi ønsker samtidig mennesker som liker teamarbeid, på en arbeidsplass som ikke nødvendigvis er den største konkurransearenaen. Vi mener faktisk at i Scandic trenger man ikke spisse albuer for å komme seg opp, forklarer Ekrol.

– Vi vil ikke ha folk som er villige til å gå over lik, for å si det sånn.

– Har dere vært plaget med slike tidligere?

– Nei, overhodet ikke. Det var da en merkelig måte å konkludere på.

– Her konkluderes ikke, det bare spørres.

– Ok, men vi i Scandic har vel ikke vært av de mest utadrettede for å forklare helt hva vi står for. Derfor bruker vi anledningen til å si nettopp hva som er flott med organisasjonen, og som har vært det hele tiden.

 

SKYGGER IKKE UNNA

– Hvis du spør nåværende og tidligere ansatte, tror jeg du vil få høre at miljøet er veldig godt, uformelt og inkluderende. Noen beskriver det som en familie.

– Ja, nettopp, og spisse albuer er vel ikke den norskeste egenskap man kan tenke seg, her hvor beskjedenhet og respekt for køen er dyder?

– Tja, det kommer vel litt an på hvilken organisasjonsstruktur man er i, tror jeg. Og dessuten tror jeg bildet av beskjedne nordmenn er i ferd med å endre seg.

– Vil Scandic for sin del skygge unna den mest outrerte delen av konkurransesamfunnet?

– Jeg er ikke så glad i begrepet “skygge unna”. Vi har ikke noe bevisst mål om å skygge unna noe, for her er det plass til mange typer mennesker. I annonsen du sikter til, setter vi tingene litt på spissen, uten å ha noe ønske om å endre noe hos oss.

– Vi ønsker bare å si, slik det alltid har vært, at i Scandic unner man sine kolleger suksess, og jobber sammen, sier Ekrol.

– Er fokuset i annonsen mer enn en gimmick?

– Jeg skjønner at du ønsker deg en annen vinkling enn virkeligheten gir rom for, og det er en vinkling vi ikke går god for. Her er du tydelig ute etter andre svar enn de jeg gir, og vil skrive noe annet enn det jeg sier.

Main Image:
Thumbnail Image: