Øker på nett etter Expedia-brudd

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Thon Hotels har unngått tapet mange hoteller fryktet etter at de brøt med Expedia og Hotels.com. I stedet har kjeden fått 26 prosent flere bestillinger fra egne nettsider.

Flere av de store norske hotellkjedene valgte å ikke fornye samarbeidsavtalen med Expedia og Hotels.com i siste halvdel av 2012. Grunnen var at de mente provisjonen var for høy i tillegg til at hotellene ikke selv kunne styre prisen på egne hjemmesider.

Konsekvensen av bruddet er at reisende ikke får opp disse norske hotellene som alternativer når de søker overnattingsalternativer via de store søketjenestene.

Bruddene medførte også stor pressedekning og spekulasjon i hvem som ville tape på dette. Men tallene til Thon Hotels fra januar til mai i år viser at kjeden har kompensert for bortfallet ved å lykkes med å få hotellbestillerne inn på deres egne hjemmesider.

- Vi gikk ut av samarbeidet og kunne garantere de laveste prisene via våre egne nettsider. Og det har markedet reagert svært positivt på; antallet bestillinger på thonhotels.no økte med 26 prosent i årets fem første måneder sammenlignet med samme periode i fjor, sier administrerende direktør Morten Thorvaldsen i Thon Hotels i en kommentar.

Totalt er det gjort 82.522 bestillinger via egne nettsider fra januar til mai, og det er en økning på 16.962 sammenliknet med samme periode i fjor.

-  Bestillinger gjort via Thonhotels.no har økt betraktelig. Dvs våre egne websider her tatt en større del av kaken og er en viktigere salgskanal, sier Thorvaldsen.

17 prosent av alle bookinger på overnattinger på konsernets hoteller, foretas på nett. Det er en økning på tre prosentpoeng i forhold til samme periode i 2012.

  

 

  

Teaser:

Thon Hotels har unngått tapet mange hoteller fryktet etter at de brøt med Expedia og Hotels.com. I stedet har kjeden fått 26 prosent flere bestillinger fra egne nettsider.

Main Image:
Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS