Norske hoteller scorer på bærekraft

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Hotellene har gjort seg bemerket for sin bærekraftsatsing blant norske forbrukere, og ligger tett i norsktoppen i Skandinavias største merkevareundersøkelse for bærekraft.

I Sverige var det ICA, Coop og GodEl som endte opp i toppen da 9000 svenske forbrukere deltok i den årlige undersøkelsen Sustainability Brands. I undersøkelsen blir virksomheter rangert etter hvor flinke de er på å ta miljø- og samfunnsansvar. Scandic var den hotellkjeden som trakk det lengste strået, og havnet på en 16. plass på den svenske lista, blant totalt 228 selskaper. Neste hotell på denne lista er Clarion Collection Hotels på 54.plass.

- Det siste året har vi gjennomført flere tiltak for å gjøre våre hoteller enda mer miljøvennlige og ta et større samfunnsansvar, og det at gjester og forbrukere legger merke til den innsatsen er inspirerende. Et eksempel på tiltak vi har gjort det siste året er vårt arbeid med å bytte ut 30 000 hotell-TVer med miljømerkede TV-skjermer. Vårt krav om miljømerkede TVer gjorde også at vanlige forbrukere nå har fått enklere tilgang til miljømerkede TV-skjermer, sier bærekraftansvarlig Inger Mattson i Scandic i en pressemelding.

 

Det kan imidlertid se ut som om hotellkjedene i større grad har gjort seg bemerket for sitt bærekraftarbeid i Norge. IKEA topper riktignok lista også i Norge, med Stormberg på andre og Nordic Choice Hotels på tredje plass. Scandic ligger på 22.plass, men imellom dem ligger Thon Hotels på 6. plass, Radisson Blu på 7., Comfort Hotels på 8., Quality Hotels på 9. Clarion Collection Hotels på 10., Quality Resort på 14., Rica Hotels på 15. og Clarion Hotels på 17. plass.

Undersøkelsen ble opprettet i Sverige i 2011, og lansert i Norge, Danmark og Finland i år. Totalt har 18.000 forbrukere blitt intervjuet om sitt syn på 460 ulike merker. 88 norske merker var med i kåringen.

Teaser:

Hotellene har gjort seg bemerket for sin bærekraftsatsing blant norske forbrukere, og ligger tett i norsktoppen i Skandinavias største merkevareundersøkelse for bærekraft.

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Scandic er den hotellkjeden som scoret høyest i bærekraftsundersøkelsen blant svenske forbrukere. I Norge var det langt flere hoteller i toppen av lista. (Foto: Birgitte Henriksen)
Powered by Labrador CMS