Nordlyset skal redde vintersesongen

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Selv om forventningene til årets vintersesong er det høyeste målt siden inngangen til vintersesongen 2008, er de fortsatt moderate, ifølge Innovasjon Norges turistbarometer. Økt satsing i Danmark og nordlysturisme skal redde årets vintersesong. 

Snømangel og en mild vinter er en trussel mot mange av de norske skidestinasjonene, og spørsmålet er om danskene også vil svikte denne vinteren. Innovasjon Norges turistbarometer viser at halvparten av danskene forventer en nedgang i volum foran årets vintersesong, og nå skal en økt satsing i Danmark og på nordlysturisme redde vintersesongen. 

- Mye tyder på at nordlysturisme skaper forventninger i et ellers usikkert vintermarked, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, i en pressemelding. 

Blant respondentene i undersøkelsen er det 41 prosent som venter at neste års vintersesong blir bedre enn årets, mens 18 prosent tror at resultatene blir dårligere. 42 prosent forventer et uendret resultat. 

Danmark er Norges største vintermarked, og der forventer hele 50 prosent av respondentene at det blir et lavere volum enn i fjor. 

 

- Dette kan få uheldige utfall for vintersesongen. Årets lave forventninger kommer på toppen av en nedgang i det danske markedet på 11 prosent i fjor vinter. Innovasjon Norge satser nå stort i Danmark for å lokke flere vinterturister til Norge, forteller Tuftin.

 

Men selv om det råder usikkerhet blant skidestinasjonene skaper nordlysturisme en økt vintertrafikk, og Hurtigruten er blant de som er svært positive i undersøkelsen. Hele 84 prosent venter et bedre resultat i år, og dette kommer på toppen av fjorårets gode resultater. 

- Mye tyder på at nordlys og nordlysturisme stadig blir mer populært og er med å trekke forventningene opp blant incoming turoperatører, sier Tuftin. 

Mange håper at bunnen ble nådd med fjorårets vintersesong som var preget av kulde og snømangel tidlig i sesongen i kombinasjon med en sterk, norsk krone. Samtidig var det få fridager i julen og en sen påske. Antall kommersielle gjestedøgn fra utlandet gikk ned med to prosent i vintersesongen 20011 sammenliknet med 2010. 

Prognosene blir laget ved at Innovasjon Norge to ganger i året, i forkant av sommer- og vintersesongen sender ut et spørreskjema til et ekspertpanel sammensatt av representanter fra ulike deler av reiselivsnæringen i inn- og utland. Denne gangen deltok 117 respondenter. Det er 17. gangen at undersøkelsen gjennomføres, og prognosene har historisk gitt en god indikasjon på hva som blir det faktiske utfallet. Et elektronisk spørreskjema ble sendt ut og var tilgjengelig i peridoen 31. oktober til 25. november 2011. 

Teaser:

Selv om forventningene til årets vintersesong er det høyeste målt siden inngangen til vintersesongen 2008, er de fortsatt moderate, ifølge Innovasjon Norges turistbarometer. Økt satsing i Danmark og nordlysturisme skal redde årets vintersesong. 

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Mye tyder på at nordlysturisme blir stadig mer populært, ifølge Innovasjon Norge. Hurtigruten er blant de som er positive i årets vintertrafikk-prognose. (Foto: Backpack Photo/ Hurtigruten ASA)
Powered by Labrador CMS