Milliardvekst i turisme
|
– Sol, prisnivå og behovet for å komme seg bort fra hverdagen gjør at stadig flere nordmenn ferierer i utlandet, sier Hans Christian Birkeland i Solfaktor.com. Foto: Roger Nabben |
Fra 2003 til 2004 økte den globale turistomsetningen med 621 milliarder kroner, ifølge turistbarometeret til Verdens handelsorganisasjon, WTO. Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at norsk turisme økte med 2,4 prosent i fjor, og at hele veksten skjedde på utenlandsreiser. Antall ferieturer innenlands gikk derimot ned, og av 55 millioner overnattinger i fjor, var 59 prosent i utlandet.
Flere unge reiser
– Det er mange årsaker til at utenlandsreiser vokser på bekostning av den tradisjonelle norgesferien. En viktig grunn er nok at unge mennesker har mer penger mellom hendene nå, og derfor kjøper de flere ferieturer enn tidligere. De unge leter etter nye opplevelser, og foretrekker gjerne utlandet fremfor det kjente og kjære i Norge, sier Birkeland.
Andre årsaker til at utenlandske destinasjoner vinner over innenlandske reisemål er, ifølge Birkeland, dårlige norske somrer, bedre og enklere tilgang til flere reisemål i utlandet samt relativt sett lave priser på flybilletter og opphold. – Dessuten tror jeg at en stadig mer intens og stressende arbeidsdag skaper behov for en større kontrast mellom hverdag og ferie. Folk trenger å føle at de kommer seg bort, mener han.
Asia øker mest
De fleste turistpengene havner fremdeles i Europa. Ifølge WTO mottok europeisk turistindustri 52 prosent av fjorårets totale turistinntekter. For nordmenns del er det tradisjonelle reisemål som Spania, Hellas og Italia som får størsteparten av feriepengene vi bruker i utlandet. Men mens Europa opplevde en turistøkning på to prosent i 2004, fikk Asia en vekst på hele 24 prosent.
– Asia er blitt langt mer aktuelt for norske turister de siste årene, men fremdeles selger vi 85 prosent av reisene våre til europeiske destinasjoner. Spania er fremdeles desidert mest populær blant våre kunder, forteller Birkeland.
(Pressekontoret)
Denne artikkelen er skrevet av Pressekontoret for Solfaktor. Pressekontoret har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.