Kommer langt med kreativitet

Publisert Sist oppdatert

Hotell- og reiselivsnæringen er hardt rammet av den økonomiske krisen, i siste kvartal i fjor falt de globale hotellprisene med 12 %, kommer det frem av Hotel Price Index (HPI) fra Hotels.com. I noen av verdens mest populære byer har prisene falt dramatisk, som i Las Vegas (-20 %), London (-10 %), og i Marrakech (-12 %).

Virkelighetens Hotel Cæsar
Realityshows er stort i de fleste land og Holland er intet unntak. Derfor lagde hotellkjeden NH sin egen serie hvor både gjester og de ansatte blir filmet døgnet rundt. Dokumentar/realityen som blir filmet i tre av NH Hoteller i Amsterdam området, er blitt et av de mest populære programmene på nederlandsk TV siden det startet i mars. Rundt 400.000 seere benker seg forrant TV’n, fem dager i uken, for å ta del i livet til de som jobber på NH Schiphol Airport, NH Jan Tabak og NH Barbizon Palace. 60 episoder er filmet i første serie, men på grunn av suksessen er sesong to av ”Hotel” allerede under planlegging.

I tillegg til at programmet er blitt utrolig populært, trekker det også til seg mange gjester - og de fleste er meget begeistret for å bli filmet, skal vi tro hotelldirektøren.

Satset alt på kunst
Da Fox Hotel i København skulle pusse opp ble 21 kunstnere fra Europa sluppet løs og gitt frie tøyler til å gjøre hva de ville. Dette resulterte i et designhotell noe utenom det vanlige. Til sammen 61 ordinære rom ble forandret til dagdrømmende suiter med spektakulær design og morsomme og fargerike eksplosjoner. Dette tiltaket har gjort Fox Hotel til et at de mest kjente og best besøkte hotell i Danmark, både i gode og dårlige tider.

Den som sover…
The Westing Chicago River North tilbyr konseptrom med lysterapi mot jetlag og søvnproblemer. I de utvalgte rommene er det installert blue-light ActiViva lamper som skal hjelpe folk til å sove bedre, gi ny energi og bedre fokus.

I tillegg har rommene spesial designede senger med ti lag madrasser og meditasjonsprogram for nybegynnere tilgjengelig på TVen. Direktøren av kjeden kommenterer at dette er gjort som et ledd for å tilfredsstille kunder som reiser over flere tidssoner. En undersøkelse utført av hotellkjeden viste at 55 prosent av gjestene slet med jet lag og søvnproblemer. Og rundt 900 gjester kontaktet resepsjonene for å få medisinsk hjelp mot plagene hver måned. Rommene er godt mottatt og gir visstnok fantastiske resultater.

Kunsten å skille seg ut
-Å ha unike konsepter eller spesialiteter er en fin måte å skille seg ut fra massen på. I tøffe tider er det ekstra behov for kreativ tenking, og de som kommer på de mest attraktive ideene for sin kundekrets har et stort konkurransefortrinn, kommenterer Alison Couper, informasjonsdirektør i Hotels.com.

Det skorter ikke på mer eller mindre suksessfulle og originale påfunn, for eksempel hoteller som tilbyr skattejakter eller diverse økologiske tilbud. I syndens by, Las Vegas, tilbyr Rio All-Suite Hotel toppløse damer rundt bassengkanten. Med andre ord noe for enhver smak. Kun fantasien setter grenser, og det kommer kundene til gode.

(Kilde: Hotels.com)

Thumbnail Image: