Jakter på riktige virkemidler

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Nærings- og handelsdepartementet vil peke ut og ta i bruk de mest effektive virkemidlene for å nå målene i regjeringens reiselivsstrategi. I går mottok statsråd Trond Giske en rapport hvor disse målene var analysert. 

Rapporten "Samfunnsøkonomisk analyse av næringspolitiske verkemiddel overfor reiselivsnæringa" som er utarbeidet på oppdrag fra Nærings- og handelsdepartementet ble presentert av Samfunns- og næringslivsforskning (SNF) under et møte i Strategisk råd for reiseliv i går. 

Rapporten ble mottatt av statssekretær Halvard Ingebrigtsen. 

- Rapporten analyserer hvilke typer virkemidler det bør bli mer av og mindre av overfor næringen, for at det skal være samfunnsøkonomisk forsvarlig. Det er et viktig innspill til arbeidet med revidert reiselivsstrategi, sier Ingebrigtsen. 

 

Ikke konkrete forslag

SNF fikk oppdraget med å utarbeide analysen i fjor høst. I rapporten blir det drøftet hvorvidt statlig, fylkeskommunal og kommunal næringspolitikk overfor reiselivsnæringen kan sies å ha en samfunnsøkonomisk begrunnelse. Rapporten tar for seg  både gjeldende og kjente virkemidler, behovet for disse og effekten av dem. Man har også vurdert om det er behov for justeringer eller om det er for å utvikle nye virkemidler for å møte næringens behov. Analysen gir noen overordnede vurderinger om hva som i samfunnsøkonmisk forstand er formålstjenlige næringspolitiske virkemidler, men rapporten kommer ikke med konkrete forslag til endringer. 

- Når den reviderte reiselivsstrategien blir lagt frem rundt kommende årsskifte, vil vi komme med konkrete tiltak for ytterligere satsing på reiselivsnæringen, sier Ingebrigtsen. 

Han understreker at denne rapporten er en av flere analyser som departementet har mottatt som innspill til revidert reiselivsstrategi. 

Main Image:
Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS