"Hele verden" på messe

Publisert Sist oppdatert

Denne trioen, med postadresse i Voss, hygget seg sammen på årets World Trade Market i London. Fra venstre salg & markedssjef Erik Østlie, hoteldirektør Knut Ketterman (begge fra Fleischer´s Hotel) og direktør Jan Bruse Andersen fra Park Hotell Vossevangen.

I fire dager til ende setter verdens reiselivsbransje hverandre i stevne i London. Hvert år. Over 190 land er representert på World Travel Market, som de siste årene har blitt arrangert i det moderne messesenteret ExCel, i Londons Docklands. I utgangspunktet er dette en fagmesse, men på messens to siste dager er det åpent også for alle som ”bare” lider av stor reiselyst. Totalt var det i år 5105 utstillende bedrifter med på messen, som ble arrangert 14. - 16. november. Av disse hadde 601 sine egne stands, mens 4504 valgte å dele noen kvadratmeter med andre, fra samme region.

Kundepleie

De nordiske landene var blant dem som hadde gått sammen om en felles stand. Designet og uttrykket var helhetlig nok, selv om de i forhold til mange andre utstillere nok hadde valgt et litt anonymt uttrykk.

Norge hadde fått tildelt sitt hjørne, der de møtte nåværende og fremtidige kunder. På listen over deltagere på Norges stand var hotellkjedene Best Western Hotels Norway, Choice Hotels Scandinavia, Rezidor SAS Hospitality Group og Rica Hotels. I tillegg var det individuelle hoteller også representert.

- Vi har vært med på denne messen før. England er et veldig viktig marked for oss, og vi snakker mest med eksisterende kontakter på messen, fortalte hotelldirektør Knut Kettermann ved Fleischer´s Hotel i Voss. Han representerte hotellet sammen med salg & markedssjef Erik Østlie. En annen hotelldirektør fra Voss som hadde tatt turen til London, var Jan Bruse Andersen fra Park Hotel Vossevangen.

- Mandag og tirsdag er de viktigste dagene på messen. Det er da vi møter de viktigste kontaktene, bekreftet de tre.

Noen satser mest

Enkelte av landene i Midt-Østen sparer ikke på noe når de bygger sine stands. Her er det gull, glitter og stor skala som teller. Andre igjen, slik som området Toscana i Italia, hadde kanskje ikke så mye edelt metall, men stands på et veldig utstrakt område. Det er heller ingen tvil om at England er et viktig marked for USA og Canada. De fleste statene i USA var representert med mange og svært romslige stands.

På en messe som World Travel Market drysser det priser til utstillere og andre, fra dørene åpnes til stengetid. I kategorien ”Best Stand Awards at WTM 2005”, var det Praha, Portugal, Peru og Abu Dhabi som kunne reise hjem med heder og ære. Praha fikk pris for beste opplevelse på standen. Et rødt teppe førte inn til byens flotteste teater, der publikum fikk se ulike bilder av hva Praha har å by på.

Den beste standen for å gjøre forretninger på var det portugiserne som hadde, i følge juryen. En stor og åpen stand, med funksjonell design og klare signaturer ga masse rom til gode avtaler. Peru hadde de mest effektive medarbeiderne. I fargerike, peruanske kostymer ønsket personellet velkommen.
Pris for beste design fikk Abu Dhabi-standen. Hele atmosfæren på standen ga følelsen av å være på sydøstre breddegrader.

 



 

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS