Gjestfritt på Ullensvang

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

 

Hotel Ullensvang i Lofthus kan med rette kalles et tradisjonsrikt hotell. Ledelsen har i generasjon etter generasjon ønsket reisende fra både fjern og nær velkommen, og samtidig promotert både Hardanger og Norge i fjerne himmelstrøk.

 

Men selv om det nå allerede er fjerde og femte generasjon Utne som eier og driver hotellet, er det ingen selvfølge at driften går i arv.

Heldige

- Man må både ha interesse og være kvalifisert for å kunne overta, understreker Edmund Harris Utne, som mener at han og kona Ina Torill var heldige som hadde en sønn og en svigerdatter som kunne og ville videreføre driften.

- Men jeg har vært ute og luftet meg først, forsikrer sønnen, Hans Edmund, som både har studert og jobbet utenlands før han og hans sveitsiske kone Barbara etablerte seg i Lofthus.

For Hans Edmund var det et svært bevisst valg, og han vil heller ikke presse sine barn til å overta når den tid kommer, dersom det ikke ligger for dem.

- De må både ha lyst og vise at de duger, smiler han.

Målrettet

Det er ingen tvil om at hotelldriften ved Hotell Ullensvang er en livsstil. På vinterhalvåret er det 52


Fv: Ina Torill Utne, Edmund Harris Utne, Hans Edmund H. Utne og Barbara Zanoni Utne er 4. og 5. generasjon som eier og driver Hotel Ullensvang i Lofthus.

 

ansatte ved hotellet, om sommeren er det rundt 100 som jobber der. En del er lokale, men brorparten er tilreisende, og gjerne fra andre land.

Det samlede vertskapet ved Ullensvang ble tildelt prisen som Årets Hotelleder under SMAK 11 i -februar i år; en pris delt ut av NHO Reiseliv og Ask Media.

- Det var ikke ventet. Vi er en liten bedrift på et sted med 400 innbyggere. Men det er veldig hyggelig at det vi gjør blir satt pris på også i hovedstaden, sier Hans Edmund.

Vertskapet fikk prisen blant annet for å vise vei i markedsføringen av Norge utad. Hotellet har jobbet meget målrettet mot Japan siden tidlig på 80-tallet, en satsing som for så vidt startet ganske tilfeldig, men som man har høstet fruktene av i lang tid nå. De senere årene har det vært flere japanske enn tyske besøkende ved hotellet.

- Japanerne er veldig opptatt av norsk kultur, forteller Edmund Harris, som omtaler dem som profesjonelle og kvalitetsbevisste turister som er åpne for å prøve ut det landet de besøker har å tilby, blant annet når det gjelder mat.

Vinterdestinasjon

I tillegg jobber vertskapet for å gjøre både Hardanger og Norge som reisedestinasjon kjent i land som Brasil og Mexico, og i Mexico er det snakk om nybrottsarbeid. Men mens det først og fremst er om sommeren at langveisfarende inntar Hardanger, mener familien Utne at det ligger store muligheter i dette markedet også i vintersesongen.

- Det europeiske markedet er også viktig, men de har mer likt klima som oss, og synes kanskje ikke det er så eksotisk med kulde, sier Edmund Harris.

Dermed er det vanskeligere å lokke hit de europeiske turistene som ikke vil gå på ski om vinteren.

Gode rutetilbud

I dag er det Hans Edmund og Barbara som har hovedansvaret for den daglige driften. Dermed har Ina Torill og Edmund Harris mer tid til å engasjere seg i saker relatert til norsk reiseliv. Blant fanesakene er gode, forutsigbare og korresponderende rutetilbud som skal gjøre det enklere for turoperatører å planlegge sesongen i god tid, og for turistene å ta seg frem. Det samme gjelder samkjøring mellom store operatører som flyselskapene, NSB og Color Line.

- Jeg tror trafikken kommer hvis tilbudene er der, sier Edmund Harris.

I tillegg til behovet for tilgjengelighet, understreker han at de ulike reiselivsaktørene, små og store, er viktig for hverandre. Han skulle ønske at flere av de mange kulturperlene som ligger rundt om i Norge kunne holde åpent året igjennom, slik at synergieffekten mellom hoteller og opplevelsestilbydere kan opprettholdes også i vintersesongen.

- Oljen tappes ut, men besøksindustrien er en næring som kan fortsette å sysselsette mange og sørge for arbeidsplasser spredt rundt i landet, avslutter han.

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Ingen tvil om at Hardanger er forlokkende om våren. Men også vinterstid mener hotellvertskapet ved Ullensvang at området kan være eksotisk destinasjon. (Foto: Hotel Ullensvang)
Powered by Labrador CMS