Forventer økt møte-etterspørsel

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

American Express Meetings & Events har publisert sin årlige Meetings Forecast, og kan vitne om forsiktig optimisme i den internasjonale konferanse- og møtebransjen. 

Rapporten bygger på undersøkelser og intervjuer med møteplanleggere, møtekjøpere og hotelleverandører fra hele verden, inkludert Norge. 

Trenden i verden som helhet er at det er en forsiktig optimisme om at møtebransjen kommer til å vokse i løpet av året, i takt med stigende fly- og hotellpriser. 

Halvparten av de spurte møteplanleggerne i Europa (51 prosent) forventer økt etterspørsel i år, og hotelleeierne kan også rapportere om økende etterspørsel innen konferansebooking. 

De globale møtetrentende som vises i rapporten er:

  • Møtene blir kortere og får færre deltakere: Både antall deltakere per møte og antall møtedager vil minke (med henholdsvis 40 % og 33 %), ifølge hotelleverandørene. Samtidig arrangerer bedriftene flere møter hvor det enkelte møte forventes å bli kortere og mer kostnadseffektivt. 

  • Møtene skjer nærmere hjemme: Flere vil ha møter nærmere egen bedrift. Over halvparten (53%) av konferansekundene etterspør møter nærmere egen base for å redusere møtekostnadene.

  • Møtelokalene blir mindre luksuriøse: I Europa ser man at flere konferansekunder velger hotell og møtelokaler i mellomklasse (3 eller 4 stjerner) i stedet for luksusalternativene (5 stjerner). Samtidig flytter en del (26 %) konferansene sine fra storbyene til mellomstore byer.

  • Møteplanen blir mer fullpakket: Ifølge hotellene vil flere av konferansekundene deres (47 %) kombinere seriøse møter med mer uformelle og morsomme aktiviteter for møtedeltakerne for å effektivisere møteplanen.

  • Møtene bli grønnere: Ifølge konferanseleverandørene står miljøbevisstheten i fokus for nesten halvparten (47 %) av kundene. Møteplanleggerne ser den samme trenden, hvor majoriteten av kundene (73 %) er interessert i miljøvennlige alternativer. Foreløpig har ikke miljøspørsmålene hatt noen merkbar effekt på valg av møtested, men det kan forandre seg, ifølge rapporten.

Ifølge Michael Schüller, Vice President, EMEA i American Express Meetings & Events, følger Norge de globale trendene som vises i rapporten.

– Vi ser ingen minskning som følge av den økonomiske usikkerheten. Bedrifter innser verdien av møter, men de etterspør kostnads- og tidseffektivitet, f.eks. med flere møter innenlands, kortere distanser og 4-stjernershoteller i stedet for 5-stjerners.

Jörgen Karlsson, Director, Meetings & Events Nordic i American Express Meetings & Events, sier videre:

– Parallelt med økt etterspørsel av møter, er det også økt interesse for styring og transparens rundt møter. De færreste har hatt noen tydelig møtepolicy, men det er i ferd med å endre seg. I Norden er det legemiddelbransjen som leder an innen møtepolicy.

Teaser:

American Express Meetings & Events har publisert sin årlige Meetings Forecast, og kan vitne om forsiktig optimisme i den internasjonale konferanse- og møtebransjen. 

Main Image:
Thumbnail Image: