Fortsatt lønnsom vekst for Scandic
· Inntektene økte med 11%, til 383,2 millioner euro
· Driftsresultatet økte med 22%, til 55,8 millioner euro
· Nøkkeltallene for bærekraftig utvikling ble ytterligere forbedret
· I perioden er fire nye hoteller med totalt 579 rom åpnet, og fem nye hotellprosjekter er påbegynt.
Frank Fiskers, Scandics adm. dir. og konsernsjef, kommenterer resultatet for første halvår 2008:
– Scandic fortsetter sin positive utvikling, og vi presenterer et forbedret resultat sammenliknet med fjoråret, både når det gjelder inntekter, driftsresultat og bærekraftverdier. Etterspørselen har vært god, spesielt i storbyene, og både belegg og rompriser har økt. Den offensive tilvekststrategien som vi presenterte i fjor, har fortsatt. Våren 2008 åpnet Scandic nye hoteller på tre steder i Sverige og et i Danmark. Vi har også påbegynt nye hotellprosjekter i Moskva, Århus, Haugesund, Karlskrona og på Gardermoen. Dette innebærer at vi har lagt totalt 15 hoteller til Scandic-kjeden siden våren 2007.
– Jeg vet at mange lurer på om Scandic er påvirket av den nåværende avmattingen i konjunkturen. La meg si det slik: selvsagt merker vi at mange bedrifter ser over økonomien sin og forbereder seg på tøffere tider, blant annet med mer restriktive reisepolicies. Men det innebærer også muligheter for oss. Kombinasjonen av Scandics sterke varemerke og det at vi fokuserer på mellomklassehoteller, er ofte en fordel når kundebedriftene strammer inn på store reiser og dyre arrangementer. Mange forretningsreisende har problemer med å komme hjem med en regning fra et luksushotell, men det faller ofte i god jord hos økonomisjefen hvis man har bodd på Scandic.
· Driftsresultatet økte med 22%, til 55,8 millioner euro
· Nøkkeltallene for bærekraftig utvikling ble ytterligere forbedret
· I perioden er fire nye hoteller med totalt 579 rom åpnet, og fem nye hotellprosjekter er påbegynt.
Frank Fiskers, Scandics adm. dir. og konsernsjef, kommenterer resultatet for første halvår 2008:
– Scandic fortsetter sin positive utvikling, og vi presenterer et forbedret resultat sammenliknet med fjoråret, både når det gjelder inntekter, driftsresultat og bærekraftverdier. Etterspørselen har vært god, spesielt i storbyene, og både belegg og rompriser har økt. Den offensive tilvekststrategien som vi presenterte i fjor, har fortsatt. Våren 2008 åpnet Scandic nye hoteller på tre steder i Sverige og et i Danmark. Vi har også påbegynt nye hotellprosjekter i Moskva, Århus, Haugesund, Karlskrona og på Gardermoen. Dette innebærer at vi har lagt totalt 15 hoteller til Scandic-kjeden siden våren 2007.
– Jeg vet at mange lurer på om Scandic er påvirket av den nåværende avmattingen i konjunkturen. La meg si det slik: selvsagt merker vi at mange bedrifter ser over økonomien sin og forbereder seg på tøffere tider, blant annet med mer restriktive reisepolicies. Men det innebærer også muligheter for oss. Kombinasjonen av Scandics sterke varemerke og det at vi fokuserer på mellomklassehoteller, er ofte en fordel når kundebedriftene strammer inn på store reiser og dyre arrangementer. Mange forretningsreisende har problemer med å komme hjem med en regning fra et luksushotell, men det faller ofte i god jord hos økonomisjefen hvis man har bodd på Scandic.