Flytende hoteller tar solide andeler

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

 

De reiseglade flokker seg om cruisetilbudene, og i MSC Cruises forventes en vekst på 25-30 prosent det neste tiåret. Rederiet går likevel ikke med på at det spiser av samme kake som den landbaserte hotellnæringen.

 

Interessen for cruise fortsetter å øke i Skandinavia, og det bekreftes i en fersk undersøkelse blant utvalgte beslutningstakere og selgere i reiselivsbransjen. Hele 68 prosent mener at cruise vil oppleve den prosentuelt største økningen i reiselivet i 2011 og årene som kommer. I følge statistikk fra European Cruise Council har to tredjedeler av de spurte også merket en stor etterspørsel etter cruise i 2010 sammenlignet med de to forutgående årene.

Ikke underlig at cruiseoperatørene jubler og kvesser knivene ytterligere. En av dem er MSC Cruises, som har verdens mest moderne flåte og eies av den styrtrike, italienske familien Aponte. Rederiets direktør i Skandinavia, Claes Tamm, opplyser at Middelhavet peker seg ut som mest populære reisemål for cruiseturistene i 2011.

 

BEROLIGER HOTELLENE

– Bestillingene økte med formidable 59 prosent totalt for Norge, Sverige og Danmark i løpet av fjorårets siste halvår. Det har å gjøre med at langt flere oppdager at cruise er en prisgunstig, bekvem og opplevelsesrik ferieform, sier Tamm.

På spørsmålet om han tror den økende cruisereisingen vil spise på hotellmarkedet landverts, er svaret nei.

– Jeg vil påstå at vi ikke er i reell konkurranse med de lokale hotellene i Norden. Jeg tror ikke en barnefamilie eller et eldre ektepar setter seg ned og avveier et cruiseopphold i Middelhavet framfor en hotelluke i Norge. De to alternativene byr på så vidt ulike reiseformer og opplevelser at det blir galt å snakke om konkurranse. Det er to helt ulike genre, som snarere vil komplementere hverandre, mener Claes Tamm.

 

ØKENDE PENETRASJON

Det er hevet over enhver tvil at cruiseskipene ligner hoteller mer enn noen gang. Et cruiseskip er nettopp et hotell, en ”floating resort”, og på de moderne og kjempestore båtene finnes SPA, gym, show, barer, bassenger, soldekk og alt ellers man kan tenke seg. Det gjør ordet hotellbåt relevant så det holder. Antall gjester og ansatte om bord havner fort opp i flere tusen.

Om MSC Cruises prøver å avdramatisere konkurranseforholdet mellom sjø og land aldri så mye, er det et faktum at cruisepenetrasjonen er oppadgående, det vil si hvor mange som reiser på cruise i forhold til antall innbyggere. I Skandinavia ligger i dag ligger penetrasjonen på 7,1 per tusen innbyggere, og det betyr en markant bestillingsøkning i forhold til kort tid siden. I følge MSC er potensialet altså mye større. Sammenligningsvis; i England er penetrasjonen på 23,5 per tusen. 

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Claes Tamm har all grunn til å glise bredt. Han er MSC Cruises’ direktør i Skandinavia.
Powered by Labrador CMS