Digital service med DigiMenuz

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

App’er er nå også på full fart inn i hotell- og restaurantnæringen. Oslobaserte DigiMenuz AS satser stort på app’er som gjør hverdagen enklere å administrere.

Hotellmagasinet møter Fahad Guraya og Magnus Farkvam på Mesh sentralt i Oslo. I det utradisjonelle gründerfellesskapet blomstrer kreativiteten, og det er i dette miljøet at ideene til DigiMenuz utvikles fra spenstige tanker til konkrete produkter.

 

Egne erfaringer

Guraya er daglig leder og teknisk sjef i selskapet. Han er opprinnelig fra Pakistan, men kom til Norge for fem år siden for å ta en doktorgrad på universitetet i Oslo. Farkvam jobber som salgssjef, og med seg på laget har de også administrerende direktør Clementine Moutou.

–Vi startet selskapet i fjor, og ønsket å se nærmere på behovene i hotell- og restaurantbransjen forteller Guraya og Farkvam, som mener at det hittil har vært lite bruk av online teknologi i bransjen.

Men nå som «alle» har smarttelefon, er det naturlig at bransjen tar i bruk de mulighetene dette innebærer for økt service. Løsningene er blant annet utviklet på bakgrunn av egne erfaringer og formelt samarbeid med hoteller og restauranter rundt i verden.

 

Room service og informasjon

Ifølge Guraya og Farkvam ligger hovedfokuset til DigiMenuz nå på DigiOrder; en praktisk, fleksibel og informativ applikasjon som skal være enkel i bruk og gi god mulighet for kommunikasjon mellom hotellet og gjestene gjennom smarttelefon eller lesebrett. App’en kan også benyttes av restauranter, stadioner, cruiseskip, teatre osv.

Med DigiOrder kan gjestene kommunisere med hotellet og blant annet bestille room service, booke bord i hotellets restaurant, bestille drosje, motta turistinformasjon og annen informasjon om hotellets fasiliteter. Hotellet velger selv hva de ønsker å publisere av informasjon og gjennom bruk av bilder og logoer, kan hotellet sørge for å fremme sin unike identitet og merkevare. Gjestene behøver bare å forholde seg til én app på sin telefon eller nettbrett, hvor de registrerer de ulike hotellene de besøker. Muligheten for å legge inn informasjonen på flere språk gjør det lettere for utenlandske gjester å holde seg orientert.

–Dette er en ny måte å håndtere opplevelsen for dine hotellgjester, sier Guraya.

Samtidig er det miljøvennlig fordi det blant annet reduserer behovet for trykte brosjyrer.

–Det brukes for mye papir, vi vil ha papiret ut av hotellet, sier han.

 

Oppdatert

Med produkter rettet mot smarttelefoner og nettbrett, er veien fra idé til ferdig produkt kort. Samtidig skjer det en kontinuerlig utvikling, og jevnlige oppdateringer fra DigiMenuz gjør at brukerne til enhver tid har tilgang til et oppdatert produkt.

DigiMenuz har allerede flere løsninger å skilte med, og de har stor tro på å lykkes, både på det norske og globale markedet. Blant disse er en digital meny for nettbrett hvor gjesten kan bla seg gjennom rettene og sende sin bestilling direkte til kjøkkenet. Restauranten legger inn bilder av og og annen informasjon om menyen, og kan kjapt gjøre endringer etter behov. I tillegg kan gjestene oppdatere sin status med bilder av maten eller restauranten på Facebook og Twitter, og dermed gi verdifull synlighet i sosiale medier.

Videre er det utviklet en egen servitør-app, DigiWaiter. DigiWaiter skal hjelpe kelneren med å unngå feil i bestillingene ved å optimalisere kommunikasjonen med kjøkkenet og overfor gjestene.

–Ved å bruke vår applikasjon vil servitøren legge inn bestilling og sende den direkte til kjøkkenet. I tillegg til direkte kommunikasjon med kjøkkenet har kelneren også tilgang til utfyllende informasjon om matrettene på menyen, status på de ulike bestillingene, ledige bord, samt funksjonalitet for betaling, forteller Farkvam. 

App’ene er testet ut i samarbeid med Radisson Blu, og markedsføres allerede over hele verden. App’ene til DigiMenuz fungerer også på alle Apple og Android-produkter. 

–Våre hotell-applikasjoner er blitt veldig godt mottatt. Og det en billig løsning i forhold til å utvikle en egen app for hvert hotell, sier han.

DigiMenuz sine applikasjoner kan lastes ned gratis via www.digimenuz.com eller gjennom Google Play og Apple App Store. 

Teaser:

App’er er nå også på full fart inn i hotell- og restaurantnæringen. Oslobaserte DigiMenuz AS satser stort på app’er som gjør hverdagen enklere å administrere.

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Magnus Farkvam og Fahad Guraya i DigiMenuz mener teknologien kan gi bedre service i hotell- og restaurantbransjen.
Powered by Labrador CMS