Brenner for bransjen

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Elizabeth Rojas Vik, Hotel Manager på Scandic Asker og Høvik, ble nylig kåret til Årets Unge Hotelier 2011. Vi møtte en ung dame med genuin interesse og engasjement for jobben.

 

Utdeling av HSMAI-prisene er en av årets store begivenheter i reiselivsbransjen. Arrangør er HSMAI Chapter Norway og to av de høythengende prisene er Årets Unge Hotelier og Årets Unge leder i


Hotellsjef Elizabeth Rojas Vik tar gjerne et tak
med moppen sammen med husøkonom Claudia Nymoen. 

 

Reiselivsbransjen. Mens Gjøran K. Sæther, adm. dir. i Furusetgruppen stakk av med prisen for Reiselivsbransjen, gikk altså Årets Unge Hotelier til Elisabeth Rojas Vik.

Premiene er studieopphold ved henholdsvis London School of Economics og Cornell School of Hotel Administration. Slike studieopphold gir vinnerne unike muligheter til å bygge opp sin kompetanse og samtidig få internasjonale erfaringer.

I Juryens begrunnelse heter det:

Vinneren fant tidlig ut at det var i hotellbransjen hun hørte hjemme. Hun brenner for jobben og bedriften. Beskrives som ambisiøs med en meget profesjonell innstilling. Hun har teft og kremmerånd og er flink til å se muligheter og salgspotensiale. Hun har en solid bransjeutdannelse og kan vise til gode resultater. Har stor omtanke for sine medarbeidere og sammen med sitt team, har hun løftet kvaliteten på bedriften. Hun ser Sviktigheten av å bygge nettverk både internt og eksternt. Hun utstråler entusiasme og engasjement, beskrives som en meget god motivator og som god til å samarbeide. Hun har gått gradene og er nå klar for neste steg.

– Dette var en svært fortjent pris til en leder som ser muligheter der andre ser problemer, og i HSMAI kunne vi ikke ha sagt oss mer enig i juryens vurdering, sier en fornøyd HSMAI-direktør, Ingunn Hofseth.

Hotellmagasinet møtte den engasjerte unge damen på Scandic Asker, et av hotellene hun administrerer. Hotelldirektør for Scandic Asker og Høvik, Toril Flåskjær beskriver prisvinneren slik:

- Elizabeth er en fantastisk dame. Hvis det er opp til meg blir hun direktør i Scandic. Hun fremhever aldri seg selv, men blir lagt merke til fordi hun gjør en god jobb.

Internasjonal bakgrunn

Elizabeth Rojas Vik er oppvokst både i Chile og på Stord. Hun bestemte seg tidlig for at hun ville jobbe med mennesker og servicebransjen fristet, dermed falt valget på hotellbransjen. Som ung brukte hun sitt brennende engasjement blant annet i Natur og Ungdom. I Scandics verdier, som blant annet er omtanke for samfunnet, verden, gjester og de ansatte, følte hun seg hjemme.

– Da jeg var student på Hotellinjen på Oslo Markedshøgskole gjorde jeg en liten research før jeg søkte jobb og likte Scandics verdier, forteller Rojas som begynte som resepsjonist på Scandic KNA og siden har jobbet inne de fleste områder i hotelldrift og foreløpig ikke har noen planer om å forlate Scandic.

Etter en periode som Revenue Manager på Scandic Sjølyst ble hun spurt om å ta stillingen som resepsjonssjef og oppdaget hvor givende det var å ha mer drifts og personalansvar. I 2009 begynte hun som hotellsjef og stedfortreder på Scandic Asker og Høvik, som har samme administrasjon. 

Synlig sjef

Hotellsjefens ansvarsområde er ikke lite: Hun skal se etter at drift, økonomi og kvalitet på alle avdelinger er som det skal, brandansvar for alt markedsmateriale, personalansvar og lokalt salg.

I tillegg til det administrative ansvaret syns hun det er viktig å ta i et tak når det trengs. Du finner henne like gjerne i resepsjon eller i oppvasken som bak kontorpulten.

– Det er viktig å være synlig og leve ut Scandics verdier i praksis. Dessuten gir det meg en anledning til både å møte gjestene og å jobbe sammen med personalet, sier Rojas.

Sammensveiset team

Begge hotellene er relativt små med til sammen 60 – 80 ansatte, avhengig av sesong. Hotellsjefen har jobbet mye for at de skal bli et sammensveiset team.

 – På fagdagen ASKVIK-dagen som holdes to ganger i året lager alle ansatte en konkretet handlingsplan som blir fulgt opp på personalmøter hver måned. På den måten får alle eierskap til verdier og mål. Vi følger nøye med i hvordan våre poeng svinger på Scandic guestservice og gjør noe med det hvis barometeret går ned. Det er gøy når de ansatte blir engasjert, stråler Rojas.                             Personalet består av mennesker fra mange forskjellige nasjoner, noe som kan være en stor fordel når hotellet har gjester fra alle verdens kanter.

 – Vi lærer å si god morgen på nye språk hele tiden, smiler Rojas.

Hun går heller ikke av veien for å ta inn praktikanter fra både ungdomsskole, videregående skole og Nav og hotellet har et omfattende opplegg for disse.

 – Vi kan jo ikke klage på at vi ikke får nye folk til bransjen hvis vi ikke jobber for det, sier hun.

Oppgangstider og nedgangstider

Den unge hotellsjefen opplevd både opp- og nedgangstider for bransjen og bedyrer at man uten tvil lærer mest i nedgangstider.

– Det er viktig å se det positive i situasjonen. Istedenfor å fokusere på hva vi ikke kan tilby må vi selge det vi har med entusiasme. Hvis man formidler dette glimt i øyet til både personalet og gjester er det utrolig hva vi kan få til, forteller Rojas, og vi tror umiddelbart på Juryens uttaleser om Rojas evner som motivator og som god til å samarbeide.

Veien videre

Nå gleder Elizabeth Rojas Vik seg til å ta med seg mann og sønn til Ithaca, New York for å ta i bruk premien. – Universitetet er anerkjent i sin klasse og når jeg var ung hadde jeg veldig lyst til å studere der. Men avstanden førte til at jeg valgte mer tradisjonelt og et nærmere studiested. Derfor er det litt stas at premien skulle føre meg til akkurat den skolen, sier hun.

Fremtidsplanene er klare for den målbevisste unge damen. Hun ønsker å jobbe seg videre oppover i Scandic og sikter mot en stilling som Hotelldirektør, men gir ikke slipp på sitt brennende engasjement for menneskelige relasjoner.

– Om ti år kunne jeg tenke meg å jobbe mer med HR (Human Relations), for eksempel som HR direktør i Scandic, sier hun.

Den unge hotelldirektøren er glad og takknemlig for den høythengende prisen, men mener æren ikke er hennes alene.

- Jeg har hatt ledere som har gitt meg rom og tillitt. De har hele tiden pushet meg til å ta tak i nye utfordringer. Også er jeg heldig som har en jobb jeg brenner for, avslutter Rojas, som lever og arbeider etter mottoet: Man får til det man vil få til, vel å merke hvis man står på og jobber for det.

 

De andre nominerte var:

Linda Bø (32), Direktør Thon Hotel Lillestrøm

Monica Linn Fladvad (34), kurs og konferanse-sjef Scandic Hotel Asker

Ingvild Elise Larner (33), Salgsdirektør Star Tour AS

Gjøran K. Sæther (35) adm.dir. Fursetgruppen

 

Årets jury:

Geir Lundquist, adm. dir. Scandic Norge (leder)

Fredrikke Næss, HR-direktør Reise Norge HSH

Ingunn Hofseth, adm.dir. HSMAI

Hans Kristiansen, redaktør HRR

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Elizabeth Rojas Vik er virkelig engasjert i jobben som Hotellsjef. Prisen Ung Hotelier 2011 er anerkjennelsen for at hun gjør en god jobb.
Powered by Labrador CMS