Best Western er det sterkeste hotellvaremerket på verdensbasis

Publisert Sist oppdatert

Best Western beholder sin posisjon som verdens sterkeste hotellvaremerke i 2008 og kan tilby flest hoteller og hotellrom under ett merkevarenavn. Disse resultatene ble nylig publisert i en årlig undersøkelse fra MKG Hospitality, Paris, som er Europas ledende konsulentfirma innen markedsforskning for hotell- og reiselivsbransjen.

Listen rangerer Best Western som nummer én med 4 035 hoteller og 308 636 rom. Holiday Inn (InterContinental Hotels Group, IHG) følger med 1382 hoteller og 256775 rom. Comfort Inn & Comfort Suites i Choice Hotels International blir rangert som nummer 3 med 2467 hoteller og 188596 rom. Marriott Hotels og Resorts samt Hilton Hotels & Resorts ligger på 4. og 5. plass med respektive 520 hoteller/ 188544 rom og 511 hoteller / 176523 rom.

2007 var et suksessfullt år for Best Western. Men hotellkjeden kunne notere et lavt netto tap av hoteller (som i hovedgrunn skyldtes en strengere kvalitetskontroll). På den andre siden, var det nærmere 300 nye hoteller som meldte seg inn i Best Western, inkludert mer enn 80 hoteller i Europa.

http://www.bestwestern.com/

Hotel Brand Ranking, Worldwide
Status: January 2008

Hotels

Rooms

Changes

Position
2008

Position2007

Brands

2008

2007

2008

2007

Number of Rooms

1

1

Best Western

4,035

4,164

308,636

315,401

-2.1%

2

2

Holiday Inn

1,382

1,395

256,775

260,470

-1.4 %

3

4

Comfort Inns & Comfort Suites

2,467

2,439

188,596

184,716

2.1%

4

3

Marriott Hotels & Resorts

520

537

188,544

190,431

-1.0%

5

5

Hilton Hotels & Resorts

511

498

176,523

172,605

2.3%

6

7

Express by

Holiday Inn

1,808

1.686

156,531

143,582

9.0%

7

6

Days Inn of America

1,883

1,859

153,333

151,438

1.3%

8

8

Hampton Inn

1,490

1,392

147,326

138,487

6.4%

9

9

Sheraton Hotels & Resorts

399

396

138,878

135,859

2.2%

10

10

Super 8 Motels

2,081

2,054

128,587

126,175

1.9%

Source: MKG Hospitality Database, March 2008

Thumbnail Image: